Tegnap este, a legfrisebb Brickyard Podcast részünk lezárása után, mint aki jól végezte a dolgát, úgy tértünk nyugovóra. Elalvás előtt ugyan még láttuk a fiúkkal, hogy a Chip Ganassi Racing bejelentette Álex Palou maradását a 2023-as idényre (érvényesítve a spanyol szerződésének 2+1., opciós évét), arra senki sem számíthatott, hogy reggel már egy teljesen más történetre ébredünk… Egyáltalán mi a fene történt? Kinél fog jövőre versenyezni a spanyol? Nos, itt minden részlet még számunkra sem tiszta…
Azt mára már senki sem kérdőjelezi meg, hogy Zak Brown motorsport birodalmat épít a McLarennél, csak az építőkockák kicsit érdekes módon kerülnek a helyükre. A hónapok óta húzódó Rossi-AMSP Saga június elején zárult le: a 2016-os Indy 500 győztes aláírt Patricio O’Ward mellé 2023-ra (O’Ward hosszabbítása sem volt egy egyszerű menet). A bejelentés viszont nem hogy lezárta volna a McLaren körüli uborkaszezont, hanem csak megnyitotta annak egy következő fejezetét. Hiszen amikor három hete nyilvánossá vált, hogy a Nissan lesz a britek partnere a Formula E-ben, másik IndyCar versenyzőjükkel, Félix Rosenqvisttel is hosszabbítottak. Mint sokan tudjátok, azóta sem árulták el, hogy hol biztosítanak ülést a svéd számára jövőre.
Ezzel párhuzamosan, a Herta-McLaren Saga is már hónapok óta húzódik, és tegnap végre megejthette első mclarenes tesztjét a fiatal amerikai Portimaoban a csapat tavalyi versenygépével.
Zak Brown aztán (ha már a Pokémonos poént egyszer elsütöttem a borítóképen) dobott egy curve ballt, és néhány órával a Ganassi bejelentést követően, a McLaren közösségi média felületein is megjelent Álex Palou érkezésének híre… Itt hangsúlyozni kell, hogy nem az IndyCar csapathoz, az Arrow McLaren SP-hez jelentették be a sorozat címvédőjét, hanem pont mint Rosenqvist esetében, az anyacéghez szerződött a spanyol.
¡Hola Alex! 🇪🇸
— McLaren (@McLarenF1) July 12, 2022
McLaren Racing welcomes #INDYCAR champion @AlexPalou to its driver roster from 2023, as the team continues to build talent across all of its racing series. 👊
Our full driver line-up across all racing series will be confirmed in due course.
És pont annyira ködösítettek, mint Rosenqvistnél: a későbbiekben tisztázzák le, hogy hol kap majd ülést a 2021-es bajnok, egyelőre azt megerősítve, hogy Herta és O’Wardhoz hasonlóan ő is tagja lesz az F1-es tesztporgramjuknak.
Az igazat megvallva a két bejelentés külön-külön is hiteles lehetne, hiszen ahogy Herta Andrettiék versenyzője az IndyCar-ban, és a McLaren F1-es autóját teszteli, úgy ez Palouval is működhetne mindez. DE a ganassis bejelentés utáni órákban a spanyol versenyző kifakadt, ecsetelve, hogy a közleményben szereplő nyilatkozat az ő engedélye és tudta nélkül íródott bele, és a hosszabbításról csak a médiából értesült. Ezt túlzottan nem is fejtegetném, hiszen Zsuzsi elég részletesen megírta a reggel. Ugyancsak nála, az Usaracing felületén találtok egy kis válogatást arról, hogy a versenyzők minként reagáltak a szappanoperára- ajánlott tartalom 😀
3/3
— Alex Palou Montalbo (@AlexPalou) July 12, 2022
This evening’s unfortunate events aside, I have great respect for the CGR team, and look forward to finishing this season strongly together.
No, de mi sülhet ki ebből az egészből???
Az már bizonyos, hogy Palou és a CGR kapcsolata nem lehet valami felhőtlen. Vagy csak most, egyből borult ki a bili? Hónapok óta arról lehetett olvasni, hogy az AMSP Palout és Dixont is a csapatukhoz csábítja, tehát én nem igazán látom annak a lehetőségét, hogy a spanyolt csak az F1-es tesztprogramra szerződtették volna, és arra sem raknék egy fityinget sem, hogy átvinnék akár a Formula-E-be. Másik oldalról megközelítve, ha Ganassi ‘papa nem engedi el őt, akkor mindkét félnek egy kellemetlen 2023-as szezonja lehet, ahol az egymás akadályozásának lehetőségé ott fog lógni a levegőben, és sajnos ilyet nem egyszer láttunk a múltban.
Én egyelőre úgy értelmezem a szappanoperát, hogy a CGR erőfitogtatás céljából időzítette az esti közleményt, tudva, hogy Palout bejelenti a McLaren pár órával később. Chip Ganassi viszont hosszú évek óta egy korrekt tárgyalófél képét mutatja, ez nem az ő stílusa, szóval itt vagy éppen óriási a zavar az erőben, vagy pedig a drasztikus helyzetek drasztikus megoldásokat szülnek alapon húzott egy merészet. Kompromisszumos megoldások is létezhetnek: az F1-es tesztprogram egy előszerződés, Palou még egy évet telejsít a CGR-nél mielőtt átül Brownékhoz- bár ez a túl szép, hogy igaz lehessen változat.
A következő hetekben remélhetőleg kiderül.
Update: kicsit jobban beleásva magam az amerikai motorsport sajtó és rajongói közösség mélyébe, a források arról beszélnek, hogy Palou hosszabbítani szeretett volna Ganassiékkal, de a fenti Tweetből is idézett, az engedélye nélkül felhasznált nyilatkozat feldühítette, és egy utolsó perces üzletet ütöttek nyélbe Brownnal.
A fordulat ebben csak az, hogy a spanyolnak megvan az F1-es szuperlicenszhez szükséges pontszáma, és mi van, ha a spanyolt nem egy IndyCar ülésre igazolták, hanem Lando Norris csapattársa lesz 2023-ban???