Bő egy hónapja, még a Le Mans-i 24 órást megelőzően írtam egy cikket, amelyben röviden bemutattam a Hypercar/LMDh mezőny tagjait, és mindazt amit az autókról és versenyzői felállásokról tudtunk június elején. Azóta elég sok konkrétum napvilágot látott, és amint a címben is olvashattátok, jelenleg úgy néz ki, hogy a WEC és IMSA csúcskategóriája is kétszámjegyű indulóval vág neki a 2023-as idénynek (vagy legalább szezonköben minimum tíz autósra bővül).
Mielőtt jobban beleásnánk magunk a részletekbe, készítettem egy táblázatot az összes valós és spekulált indulóval a két bajnokságból. A táblázat logikája eléggé adja magát. Legelőször azokat a csapatokat vettem, akik mindkét bajnokságban indulnak, majd szerre a biztos WEC és IMSA nevezőket. A táblázat legalsó soraiban pedig az egyelőre még csak nagyon spekulált nevek lettek bedobva.
Csapat | bajnokság | autók száma | modell | megyjegyzések |
Porsche Team Penske | WEC és IMSA | 2+2 | Porsche 963 | |
Chip Ganassi Racing | WEC és IMSA | 1+1 | Cadillac LMDh | |
Toyota Gazoo Racing | WEC | 2 | Toyota GR010 | |
Peugeot Sport | WEC | 2 | Peugeot 9×8 | |
Hertz Team Jota | WEC | 1 | Porsche 963 | |
Ferrari/ AF Corse | WEC | 2 | Ferrari LMH | |
BMW Team RLL | IMSA | 2 | BMW M Hybrid V8 | |
Meyer Shank Racing | IMSA | 1 | Acura ARX 06 | |
Wayne Taylor Racing | IMSA | 1 | Acura ARX 06 | |
Action Express Racing | IMSA | 1 | Cadillac LMDh | év közben érkezhet az autó |
JDC Miller Motorsports | IMSA | 1 | Porsche 963 | év közben érkezhet az autó |
Scuderia Cameron Glickenhaus | WEC | 1 (???) | SCG 007 | részszezon, bizonytalan |
ByKolles/Vanwall | WEC | 1 | Vanwall LMH | hiszem ha látom!!! |
A.J. Foyt Enterprises | IMSA | 1 | Porsche 963 | egyelőre pletykaszintű hír |
Isotta Franschini | WEC | ??? | ??? | túl sok a kérdőjel |
+1 Porsche ügyfélcsapat | WEC | 1 | Porsche 963 | lent részletezem |
Esetleges Peugeot ügyfél | WEC | ??? | Peugeot 9×8 | spekulatív |
Az remélhetőleg már senkinek sem megelepő, hogy a Porschenek lesz messze a legtöbb autója a rajtrácson, méghozzá mindkét bajnokságban. A 2-2 autós Penske gyári program mellett a Jota és JDC Miller Motorsports már hetek óta megrendelte a saját 963-as LMDh-ját, és a sajtóértesülések szerint még 1-1 autót láthatunk majd mindkét bajnokságban. Arra azonban senki se vegyen mérget, hogy már a Daytonai 24 óráson 4 Porsche fog körözni, hiszen Millerék már bő egy hónapja elismerték, hogy kicsi az esélye, hogy az autó már az év elejére eljusson hozzájuk, és gyanúsan egy nagy teszt lesz számukra a 2023-as idény. Mivel a WEC idénye csak tavasszal kezdődik, így a Jota már az évkezdetre rajthoz állhat, a másik európai ügyfélről azonban szinte semmit konkrétat sem tudni. Goodwin többször s arról írt, hogy egy olyan csapatról van szó, akik jelenleg az LMP2-ben és GTE Am-ban sem érintettek, ennél többet viszont a Dailysportscar szakírója sem árult el.
A második amerikai ügyfél kiléte azonban jóval érdekesebb lehet. Azt tudni lehetett, hogy egy IndyCar csapat lesz a befutó, és ugyan nagyon sokáig az AMSP/McLaren neve volt a kalapban, Marshall Pruett egyre inkább elveti ennek lehetőséget. A Racer szakírója a McLaren saját építéső autóját vizionálja előre, és minden lehetőséget mérlegelve az A.J. Foyt Racing nevet dobta be a kalapba! A négyszeres Indy 500 győztes maga is nyert 24 órást Le Mans-ban és Daytonában is, csapata viszont utoljára még 1988-ban versenyzett az IMSA-ban. Kicsit ironikusan, akkor pont egy Porsche 962-vel. 😛
A spekulációkon túl Pruett azt is tudni véli, hogy a ROKiT-mizéria miatt ülés nélkül maradó JR Hildebrand már gyűjti is a szponzorokat a programhoz. Nos, lesz dolga, hiszen egy LHDh program költsége gyanúsan pariban lesz egy IndyCar szezonéval.
Which IndyCar team has emerged as the frontrunner to become Porsche's second 963 GTP customer team next year? https://t.co/ofbrMwDv0C
— RACER (@RACERmag) July 13, 2022
A Porsche oldalán az utóbbi napokban a Cadillac is rengeteget tesztelt Sebringben. Az autón Sébastien Bourdais, Alex Lynn, Renger van der Zande és Earl Bamber osztoztak, az Autosport értesülései szerint pedig Lynn és Bamber Ganassiék WEC autójában kaphat helyet jövőre, míg Bourdais és van der Zande az IMSA-ba nevezett LMDh-t kaphatja meg teljes szezonra. Az Action Express Racing autója körül több a megválaszolatlan kérdés, sőt még itt az is felmerült, hogy a JDC Miller Porschéhez hasonlóan ez még nem áll rajthoz Daytonában (ahol viszont indulhat a WEC-be szánt Ganassi Cadillac).
.@BourdaisOnTrack @Rengervdz @Earl Bamber and @alexlynnracing take part in successful five day test in new @Cadillac @CadillacVSeries LMDh – bound for 2023 action in @imsa and @FIAWEC https://t.co/pXwcGtfm1L pic.twitter.com/spWWF454Ha
— Graham Goodwin (@dsceditor) July 19, 2022
A Ferrari és BMW kapcsán egyelőre még nem tudunk újdonságokról beszámolni, az Acura cserében egy két napos teszten van túl. Mivel a japánok kasztniját az Oreca építi, ezért a teszt Franciaországban, Magny-Cours-ban zajlott. az ARX-06-ot a gyári versenyző Ricky Taylor, és a versenyző/HPD mérnök Matt McMurry vitte pályára. Amúgy gyanús, hogy az MSR és WTR idei versenyzői fogják jövőre is vezetni az autókat az IMSA-ban.
.@Acura ARX-06 LMDh bound for 2023 @IMSA GTP class completes two day test at Magny Cours with @mcmurrymatt and @RickyTaylorRace https://t.co/D4rdl93zMA pic.twitter.com/aFd7agVES7
— Graham Goodwin (@dsceditor) July 19, 2022
És ha már teszteknél tartunk, kedvenc Colin Kolles barátunk csapata is körözött, egy 450 kilométeres napot letudva a forró Lausitzringen, Tom Dillmannal az LMH volánja mögött. A ByKolles tehát bőszen készül a következő idényre, a háttérben viszont jogi problémák is húzódnak. Ugyan a csapat azt állítja, hogy a Vanwall névért zajló vitát lerendezték már a tárgyalóteremben, a jól értesült madárkák az ellenkezőjét csiripelik. Állítólag amíg nincs a kérdés letisztázva, addig az FIA/ACO sem hajlandó homologizálni a németek LMH-ját, szóval hiába tűnik ezúttal egy picit felkészültebbnek a ByKolles, a szokásos démonjaik ezúttal sem pihennek.
First test with this beauty. 450km by 38 degrees 🥵 @Vanwall_Racing pic.twitter.com/6NR3GueCC1
— Tom Dillmann (@TomDillmann) July 20, 2022
A többi csapat körül pedig csak úgy hemzsegnek a kérdőjelek, szóval kezeljük őket fenntartásokkal. Az Isotta Fraschini sztori, amiről két hete írtunk, egyelőre csak egy ByKolles 2.0-nak tűnik, sőt amíg az autót nem látjuk legalább renderképeken, egyelőre még annak sem.
Glickenhauséknál gyanúsan az anyagiak döntik majd el, hogy egyáltalán látjuk-e még őket versenypályán (gondolom más sem teszi a nyakát a bahreini visszatérésükre év végén), míg az ügyfélautó, amelyet szívesen eladna valakinek a Peugeot szerintem nem vár egy sor gazdára. Persze örülnénk neki, csak nem tudom elkpépzelni, hogy melyik az a privát csapat, amelyiknek van komoly hátszele az igencsak bonyolult 9×8 versenyeztetésére.
És, hogy kicsit kitekintsünk a jövőbe is, ma délelőtt bejelentette a Lamborghini, hogy a 2024-re érkező LMDh-juk teszt és fejlesztőpilótái Mirko Bortolotti és Andrea Caldarelli lesznek. Azt hiszem ezen senki sem lepődött meg.
.@LamborghiniSC confirm @M_Bortolotti and @andreacalda as the test drivers and factory drivers for their forthcoming LMDH programme – due to start racing in @FIAWEC & @imsa in 2024https://t.co/Lepm0oHQYA pic.twitter.com/PvNFthCAij
— Graham Goodwin (@dsceditor) July 21, 2022
Maradjunk tehát annyiban, hogy már alig várjuk a 2023-as idényt mindkét bajnokságban!