Így szeptember elején már általában körvonalazódni látszik a jövő évi helyzet, idén azonban minden idők egyik legőrültebb átigazolási időszakát éljük, és semmi nem olyan, mint szokott lenni…
Top csapatok
Kezdjünk rögtön az egyszerűbb részével, az élmezőnyben ugyanis szerencsére minden tisztázott: a Red Bull Racing, a Ferrari és a Mercedes is változatlan felállással vág neki a következő idénynek.
Alpine és McLaren
Nem véletlenül vettem egy kalap alá a két csapatot, ugyanis sok szempontból összefonódnak, a legfőbb kapocs pedig Oscar Piastri. Ki ne hallott volna a korábbi Formula–2-es bajnok elképesztő történetéről, akit leigazolt az Alpine, majd kiderült, hogy mégsem! Az Alpine-nak a hírek szerint előjoga volt az ausztrál pilótát szerződtetni 2023-ra, ezzel a lehetőségükkel azonban július 31-ig kellett volna éljenek, amit nem tettek meg.

Fernando Alonso váratlan eligazolása azonban borított mindent. Hogy ne maradjon hoppon, az Alpine gyorsan bejelentette, hogy Piastrit igazolja Alonso helyére, csakhogy a pilóta menedzsere, az Alonsoval köztudottan jóbaráti viszonyt ápoló Mark Webber időközben kapcsolatba lépett a McLarennel és elvileg meg is egyezett Zak Brownékkal. Itt jöhetnek a konspirációs teóriák, hogy mennyire volt szándékos, hogy Alonso éppen július 31. után egy nappal jelentette be a távozását. Az ügyet jelenleg a Forma–1-es szerződések jogszerűségével foglalkozó Contracts Recognition Board tárgyalja, de akármilyen döntés is születik, valaki mindenképpen hoppon fog maradni.
Amennyiben Piastrit a McLarennek ítélik (ami véleményem szerint a valószínűbb forgatókönyv), akkor az Alpine első számú opciója nem titkoltan Pierre Gasly, azonban nehezítheti a helyzetet, hogy a francia pilótát érvényes szerződés köti az AlphaTauri-hoz. Régóta pletykálják azonban a paddockban, hogy ha magasabb szintről, egy gyári csapattól kapna ajánlatot a 2020-as monzai győztes, akkor a Red Bull hajlandó lenne őt elengedni, és valljuk be, talán mindketten (mindhárman) jobban járnának így. Az egyetlen dolog, ami belerondíthat ebbe, az az a közismert tény, hogy Gasly és Esteban Ocon – finoman fogalmazva – nincsenek túl jó viszonyban egymással, de talán nem ez lesz a döntő szempont a felállás meghatározásakor.
Az Alpine-nak egyetlen dologra kell komolyan felkészülnie: ez pedig az, hogy ha Piastrit nekik ítélik, de ő az előzmények után nem hajlandó náluk vezetni, Gasly-t pedig időközben leigazolja a McLaren. Erre a problémára Mick Schumacher jelenthet megoldást, aki az év végeztével távozik a Ferrari versenyzői akadémiájáról és vele együtt minden bizonnyal a Haas csapatától is. Az ő szerződtetését pártolja Ocon is, az viszont inkább kérdéses, hogy ez az érv elég lesz-e a csapat felsővezetésének meggyőzéséhez.
Ha nem, akkor még mindig nyúlhatnak Nico Hülkenberghez, aki a hírek szerint egy egyéves szerződés megkötésébe is hajlandó lenne belemenni, amivel az Alpine 2024-re nagyobb esélyekkel találhatna éles versenyzőt magának. Legvégül egy jolly joker, bizonyos Théo Pourchaire, akit ugyan nemzetiségén kívül semmi nem köt az Alpine-hoz, de egy ilyen silly season közepén minden eshetőséggel számolni kell.

AlphaTauri
Nem kevésbé szövevényes az AlphaTauri helyzete, ugyanis bár Gasly-nak szerződése van jövőre, a fentebb olvasottak miatt közel sem biztos, hogy marad, míg Yuki Tsunoda jövőjéről egyelőre semmit nem tudni. Nem hallottunk semmit arról, hogy szerződést akarnának bontani vele, ugyanakkor arról sem, hogy hosszabbítanának. Őszintén szólva a japán eddig másfél év alatt semmit nem mutatott a Forma–1-ben, és hiába próbálják megnevelni, nem mennek vele sokra.
A Formula–2-ben jelenleg öt, Red Bull által támogatott versenyző van. Közülük Haugernek és Lawsonnak biztosított a szuperlicensze a 2023-as idényre, de őszintén szólva Lawson idei teljesítménye engem nem győzött meg (bár annyira mindenképp tartom, mint Tsunodát), Haugeré pedig még annyira sem. Szegény Vipset gyakorlatilag kibelezte a sajtó, bár neki így is legalább egy 5. hely kellene idén a licenszpontokhoz, ami bár nem elérhetetlen, de nagyon össze kell szedje magát. Aztán ott van még az a lehetőség, hogy 19-re lapot húznak, mint 2014-ben, és beültetik Hadjart vagy Crawfordot, bár utóbbihoz az FIA külön engedélye is kellene, mert ha össze is szedi az amerikai a licenszpontot, csak májusban tölti a 18-at.
pilóta | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | összes pont | szükséges eredmény idén |
Jüri Vips | 15 | 2 | 6 | 1 | 23 (24) | F2, 5. hely |
Liam Lawson | 12+10 | 12+7 | 12+4 | 1 | 57 (58) | 2023-ra biztosított a szuperlicensze |
Jehan Daruvala | 20 | 0 | 8+5 | 0 | 33 | F2, 7. hely |
Ayumu Iwasa | 0 | 12 | 0 | 0 | 12 | F2, 4. hely |
Dennis Hauger | 12+10 | 3 | 30 | 0 | 55 | 2023-ra biztosított a szuperlicensze |
Jak Crawford | 0 | 10+2 | 10 | 0 | 22 | F3, 3. hely |
Isack Hadjar | 1 | 7 | 7 | 12 | 26 (27) | F3, 4. hely |
Jonny Edgar | 0 | 12+5 | 0 | 0 | 17 | F3, 2. hely |
Kilépve a Red Bull családból, ott van Mick Schumacher mint lehetőség, végső esetben nem elhanyagolható Daniel Ricciardo neve, illeve a sötét ló, Colton Herta. Az ő szerződtetése egy az egyben az FIA-n fog múlni – hogy miért, arról nem akarok itt regélni, inkább belinkelem Csaba kollégám írását.
A lényeg nagyon röviden, hogy Red Bulléknak mindenekelőtt meg kellene valahogy győzniük az FIA-t, hogy számolják be Herta 2018-as Indy Lights ezüstéremért kapott 12 pontját (amit egyébként a túl kevés induló miatt érvénytelenítettek, és ez okozta többek között Patricio O’Ward és a Red Bull közös álmainak végét), amivel év végéig jogosult lenne a szuperlicensz kiváltására, csakhogy ezek a pontok jövőre már elévülnek. Ha azonban Hertát a fenti módon még idén beültetnék egy futamra, akkor a licensze természetesen érvényes maradna mindaddig, amíg az F1-ben versenyez, tehát mehetne jövőre is. Itt adódik a kérdés, hogy ezt meglépné-e az AlphaTauri, és ha igen, akkor mikor, és Gasly-t vagy Tsunodát állítanák-e félre.
Alfa Romeo és Aston Martin
Két csapat, ahol nagyjából biztos a helyzet. Az Alfánál Bottasnak szerződése van 2023-ra, Guanyu Zhou eltávolítására pedig egy okuk lehet: a Formula–2-ben idén a második évét taposó Théo Pourchaire. Rengeteg licenszpontja van, amihez még idén is gyűjteni fog, szóval ez biztosan nem lesz akadály. Azt azonban jegyezzük meg, hogy az Alfa Romeo csak 2023 végén száll ki a Sauber mögül, tehát a Sauber-akadémista Pourchaire szerződtetésére inkább csak 2024-től van reális esély – feltéve persze, ha addig nem igazolja le más, úgyhogy a végtelenségig nem várhatnak Fréderic Vasseurék.

Fernando Alonso Aston Martinhoz igazolásáról fentebb már írtam, Lance Strollt pedig hivatalosan még nem jelentették be, de mindenki tudja, hogy az Aston Martin esetében ez mennyit jelent.
Haas
Kevin Magnussen több évre írt alá, Mick Schumacher pedig – ahogy fentebb írtam – minden bizonnyal távozik. Helyére több jelentkező is van, köztük például Daniel Ricciardo, Pietro Fittipaldi, vagy a Formula-2 bajnoki címét idén minden bizonnyal megnyerő Felipe Drugovich, elméletileg azonban nem közülük kerül majd ki a győztes.
A sajtóban ugyanis azt cikkezik, hogy a Ferrarinak határozott elképzelése, hogy Antonio Giovinazzit visszajuttassa a Forma–1-be. Annak idején nagy pártolója voltam az olasznak, engem nagyon meggyőzött az alsóbb kategóriákban nyújtott teljesítménye, a Forma–1-ben töltött évei alatt azonban valljuk be, semmit nem mutatott. Idei teljesítménye a Formula–E-ben ugyancsak kritikán aluli volt, szóval ha egy Schumacher vagy Ricciardo helyett Giovinazzit ülteti be a Haas, arra csak annyit tudok mondani, hogy meg is érdemlik.
Williams
Alexander Albon az idei mezőny egyik nagy csillaga és természetesen marad jövőre is, az már inkább kérdés tárgyát képezi, hogy mi lesz a másik üléssel. Nicholas Latifi pénze ugyanis a Williams-családnak talán elég meggyőző érv volt, az új tulajdonosi körnek azonban már úgy tűnik, hogy kevésbé.

Természetesen számolhatunk azzal a verzióval, hogy aki más csapatoknál nem talál magának helyet, annak végső megoldásként jó lesz a Williams (elsősorban Ricciardóra és Schumacherre kell itt gondolni, esetlegesen Piastrira, ha az Alpine-üzlet nem jön össze), továbbá a Mercedes Formula–E-ből való kivonulásával állást keres Nyck de Vries és Stoffel Vandoorne is, egy váratlan fordulattal akár még közülük is landolhat a Williamsnél valaki.
Amennyiben Grove-ban házon belül akarják megoldani a problémát, arra is van ember, méghozzá Logan Sargeant. Az amerikainak jelenleg 27 licenszpontja van, tehát a top 5-ben kellene végezzen idén az F2-ben. Ez gyanúsan meg lehet neki, de nem szabad kiengednie.
Fentiek alapján mindenki úgy rakja össze magának a képet, ahogy akarja, én most összeállítottam két táblázatot: egy reális, és egy kicsit elrugaszkodottabb, a saját ízlésemre formált felállást. Vastaggal kiemelve a már biztos infók.
csapat | pilóta #1 | pilóta #2 |
---|---|---|
Red Bull Racing | Max Verstappen | Sergio Pérez |
Ferrari | Charles Leclerc | Carlos Sainz |
Mercedes | Lewis Hamilton | George Russell |
Alpine | Esteban Ocon | Pierre Gasly |
McLaren | Lando Norris | Oscar Piastri |
Alfa Romeo | Valtteri Bottas | Guanyu Zhou |
Haas | Kevin Magnussen | Antonio Giovinazzi |
AlphaTauri | Yuki Tsunoda | Mick Schumacher |
Aston Martin | Fernando Alonso | Lance Stroll |
Williams | Alexander Albon | Daniel Ricciardo |
csapat | pilóta #1 | pilóta #2 |
---|---|---|
Red Bull Racing | Max Verstappen | Sergio Pérez |
Ferrari | Charles Leclerc | Carlos Sainz |
Mercedes | Lewis Hamilton | George Russell |
Alpine | Esteban Ocon | Mick Schumacher |
McLaren | Lando Norris | Pierre Gasly |
Alfa Romeo | Valtteri Bottas | Théo Pourchaire |
Haas | Kevin Magnussen | Daniel Ricciardo |
AlphaTauri | Liam Lawson | Colton Herta |
Aston Martin | Fernando Alonso | Lance Stroll |
Williams | Alexander Albon | Oscar Piastri |