🇳🇱 HOLLAND NAGYDÍJ: Verstappen nyerte a stratégiai háborút, előnye már száz pontnál is több

Amilyen unalmasan indult, a végére stratégiailag annyira izgalmassá vált a Holland Nagydíj, melyet Max Verstappen nyert meg, ezzel már száz pont fölé hízott az összetett előnye.


Szabadedzések:

Rangos elismerésben részesült Max Verstappen hazai hétvégéje előtt: a világbajnoki címvédő az Orange-Nassau Rend tiszti keresztjét kapta meg Conny Heldertől, Hollandia sportminiszterétől. Az első szabadedzés közben azonban le is fagyott a mosoly Verstappen arcáról, Red Bullja ugyanis mindössze nyolc percet követően, váltóhiba miatt füstölögve megállt a pálya szélén. Az edzésen egyébként Mercedes 1-2 született Russell–Hamilton sorrendben, míg a Ferrarik a harmadik és a hatodik, Pérez a hetedik helyen végzett.

A második szabadedzés aztán az első inverzét hozta, ezúttal a Ferrarik végeztek 1-2-ben, a két Mercedes pedig harmadik és ötödik lett, Norrist közrefogva. A meglepetést ezúttal Lance Stroll szolgáltatta, aki a 6. helyre hozta be az Aston Martint, míg Verstappen csak nyolcadik, Pérez mindössze tizenkettedik lett. Az edzés vége felé volt egy piros zászló is, amikor Yuki Tsunoda csúszott ki.

Leclerc a szombat délben megrendezett harmadik gyakorlásra is átmentette jó formáját és 1:11.632-vel megfutotta a legjobb időt. Tőle mindössze 66 ezreddel maradt el Russell, Verstappen pedig másfél tized hátránnyal 3. lett.

Időmérő edzés:

A kvalifikáció első etapjában több meglepetés is történt. Az talán kevésbé az, hogy Verstappen volt a leggyorsabb Hamilton előtt, az már inkább érdekes volt, hogy Tsunoda a 3. helyen jutott tovább, mindössze 110 ezreddel elmaradva Verstappentől. Az egész mezőnyben nagyon szorosak voltak a különbségek, több esetben csak ezredek, századok döntöttek pozíciókról. Így fordulhatott elő, hogy 0,764 másodperces hátránnyal Ricciardo a 18. helyen simán kiesett, miközben bejutott a Q2-be Schumacher és Albon is. A kiesők névsora: Bottas, Magnussen, Ricciardo, Vettel, Latifi.

A Q2-ben a Ferrari visszavágott és Sainz elvitte a legjobb időt, viszont Russell csak egy századdal kapott ki tőle, jelezve, hogy a Mercedesszel is számolni kell. Verstappen a 3.-, Leclerc a 4. helyen jutott tovább, és bejutott a Q3-ba Stroll, Schumacher és Tsunoda is. Kiesett Gasly, Ocon, Alonso, Zhou és Albon.

A Q2 elején azért volt piros zászló, mert egy néző bedobott egy füstgránátot a pályára

A Q3 vége óriási tűzijátékot hozott. Az első gyorskörök után Leclerc vezetett, majd a monacói másodszor is javítani tudott, nagyon úgy tűnt tehát, hogy újabb pole-pozíciót szerez. Jött azonban Verstappen, a hazai kedvenc az utolsó pillanatban 21 ezreddel megverte Leclerc-t, begyűjtve ezzel az első rajtkockát. A második sorba Sainz és Hamilton, a harmadikba az utolsó gyorskörén megpördülő Pérez, valamint Russell kvalifikált.

Az időmérő végeredménye

Futam:

Verstappen a pole-pozícióból simán eljött, és noha Leclerc eleinte szívósan tartotta magát, a holland a boxkiállások előtt el tudott szakadni és biztos előnyre tett szert. Az első kiállás Sainz kivételével mindenkinél gond nélkül lezajlott, a spanyol kerékcseréjét azonban elrontotta a Ferrari szervizcsapata, így ő értékes másodperceket veszített.

A futam következő szakaszában Verstappen a Mercedeseket kezdte üldözni, Hamilton és Russell ugyanis eltérő stratégiával próbálkozott, ők eggyel kevesebb kiállással tervezték megoldani a futamot. A holland a 28. körben gond nélkül megelőzte Russellt, ezután néhány körön belül mindkét Mercedes letudta egyetlen tervezett kiállását, a fehér oldalfalú keményekre váltva.

Hamilton és Russell egyaránt Sainz elé tért vissza, majd rövid időn belül mindketten levadászták Pérezt. Lassan, de biztosan közeledtek Verstappenre is, a 48. körben azonban Yuki Tsunoda műszaki hiba miatt félreállt, emiatt pedig jöhetett egy VSC. Ezt kihasználva Verstappen rögtön a boxba hajtott, szintén keményekért, ugyanakkor a két Mercedes közepesre váltott. A Ferrarik ugyancsak cseréltek, de Leclerc ekkorra már teljesen esélytelen volt a győzelemre.

A Mercedesek stratégiája kifizetődött, amikor az 55. körben Bottas műszaki hibája miatt pályára küldték a biztonsági autót. A Red Bull azonnal reagált és Verstappen habozás nélkül lágyakra váltott, majd követte őt Russell is, így pedig Hamilton vette át a vezetést, csakhogy ő a használt közepesekkel maradt kinn. Verstappen rögtön az újraindításnál megelőzte Hamiltont, majd néhány körrel később Russell is követte a bajnoki éllovast – Hamilton tehát ugyanabba a csapdába esett, mint tavaly Abu Dhabiban, vagy 2019-ben Brazíliában, úgy tűnik tehát, hogy nem akarnak tanulni a hibáikból.

Hamiltont később még Leclerc is megelőzte, Sainz pedig Pérezt ugrotta át. A spanyolt azonban a Safety Car alatti boxkiállása során ráengedték Alonso Alpine-jára, a két autó össze is ütközött, Sainz emiatt kapott egy ötmásodperces büntetést. A silverstone-i győztes így hiába ért célba az 5. helyen, végül csak nyolcadikként rangsorolták.

Verstappen eközben simán nyert és tovább növelte amúgy is tetemes összetett előnyét, Russell pályafutása legjobb eredményét beállítva 2. lett, Leclerc pedig a dobogó legalsó fokára állhatott fel. A sokáig a győzelemre is esélyes Hamiltonnak a 4. hely jutott, mögötte Pérez zárt, majd Alonso, Norris, a büntetett Sainz, Ocon és Stroll következtek.

Tabella:

Verstappen 310 ponttal vezet, második holtversenyben, 201-201-gyel Leclerc és Pérez, negyedik 188-cal Russell, ötödik 175-tel Sainz, hatodik 158-cal Hamilton. Nekik van még matematikai esélyük a világbajnoki címre. Konstruktőriben a Red Bullnak 511, a Ferrarinak 376, a Mercedesnek 346 pontja van. Mögöttük az Alpine előnye jelenleg 24 pont a McLaren előtt.

Folytatás a jövő héten Monzában!

Címlapkép forrása: MakFormula1 – Formula-1 Image Story
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.