Hivatalosan is visszautasította a Red Bull kérelmét az FIA, így Colton Hertának nem lesz lehetősége jövőre a Forma–1-ben versenyezni.
Hetek óta zajlik a huzavona Colton Herta ügye körül. Mint ismert, az Alpine-nak feltett szándéka, hogy az Aston Martinhoz igazoló Fernando Alonso helyére Pierre Gasly-t ültesse, a Red Bull viszont csak akkor engedi el a francia pilótát, ha megtalálják a megfelelő helyettesét. Ennek egyik jelöltje volt Colton Herta, akit 2018-as Indy Lights ezüstérme után az egyik legtehetségesebb amerikai fiatalnak kiáltotta ki, azóta viszont nem igazán tudta beváltani a hozzá fűzött reményeket.
Herta idén az összetett dobogón kellett volna végezzen az IndyCar-ban, hogy elegendő licenszpontja legyen egy 2023-as F1-es debütáláshoz, ehhez azonban – finoman fogalmazva – köze nem volt. Helyette azt találta ki a Red Bull, hogy még idén beülteti Hertát egy futamra, hiszen a 2018-as szezonból van 12 pontja, amit idén még számításba vehet és ki tudja váltani a szuperlicenszet. Itt jött azonban a bökkenő, ugyanis az FIA a mindössze nyolc teljesszezonos induló miatt nem ismeri el a 2018-as Indy Lights idény során begyűjtött pontokat – ez okozta anno Patricio O’Ward és a Red Bull nagyratörő terveinek széthullását, és most Herta esetében is ez nehezítette meg Helmut Markóék dolgát.
Az energiaitalosok vis maiorra hivatkozva hivatalos kérvényt nyújtottak be az FIA-hoz, hogy ismerjék el Herta 2018-as pontjait, hogy az amerikai ezáltal jogosult legyen kiváltani a szuperlicenszet és 2023-ban az AlphaTauri másik versenyzője legyen Yuki Tsunoda mellett. Ennek azonban a többi csapat finoman szólva sem örült, Mattia Binotto például kijelentette, hogy teljességgel rossz döntés lenne az FIA-tól, ha a saját szabályait megkerülve versenyengedélyt adna Hertának.
„Az FIA megerősíti, hogy a megfelelő csatornákon lefolytatott vizsgálat megerősítette, hogy Colton Herta nem rendelkezik a szükséges számú ponttal ahhoz, hogy megkapja az F1-es szuperlicencet. Az FIA folyamatosan monitorozza előírásait és eljárásait, beleértve a szuperlicenc-jogosultságot is, fő szempontként a biztonságot, a tapasztalatot és a teljesítményt figyelembe véve” – erősítette meg az FIA egyik szóvivője.
The FIA has formally rejected a request for Colton Herta to be granted an #F1 superlicence ❌
— Autosport (@autosport) September 23, 2022
Full story ⬇️https://t.co/tjSqbBOVqJ
A fejlemények ismeretében a Red Bull végleg letett Herta átigazolásáról, és az Alpine sem erőlteti tovább a fiatal amerikai bevetését. Herta így kitölti 2023-as szerződését az Andretti Autosporttal az IndyCar-ban, aztán majd eldől, merre vezet a jövője. Ha viszont Andrettiék 2024-ben valóban jönnek a Forma–1-be és Hertát akarják egyik versenyzőjüknek, akkor a kétszeres daytonai győztesnek jövőre mindenképpen az összetett első három helye között kell végeznie az IndyCar-ban, illetve nem ártana a lehető legtöbb F1-es szabadedzést is teljesítenie. Nem lesz könnyű…