Hosszú szünetet követően folytatódott Monzában a TCR Európa-kupa idei kiírása. A szezon eddigi legnépesebb mezőnye gyűlt össze a Sebesség Szentélyében, összesen 25 autó vágott ugyanis neki a kihívásnak.
Csuklósérülés miatt távol maradt a hétvégétől Mat’o Homola, a helyét a Janík Motorsport csapatfőnöke, Václav Janík vette át. Csatlakozott a mezőnyhöz az olasz MM Motorsport egy Honda Civic Type R-rel, melyet a 21 éves Paolo Rocca vezetett, Matteo Poloni és Michele Imberti személyében pedig további két hazai üdvöskének is szurkolhattak a nézők. A tavalyi slovakiaringi szezonnyitó óta először magyar pilóta is volt a mezőnyben, az Aggressive Team Italia ugyanis nevezett egy második Hyundai-t is a fiatal Losonczy Leventének. Visszatért továbbá a mezőnybe az RC2 Junior Team, a Sergio López – Rubén Fernández – Felipe Fernández trió ebben a formában idén először állt rajthoz.
„Sajnos be kell fejeznem a szezonomat. Három hónapja szalagszakadásom van a jobb csuklómban. Akkor az orvosok azonnali műtétet javasoltak, de a szezon utánra halasztottam. Sajnos azonba egyre rosszabbá vált a helyzet, a múlt heti orvosi vizsgálat után pedig az orvos megtiltotta, hogy versenyezzek, egy baleset esetén ugyanis maradandó egészségkárosodást szenvedhettem volna el. Emiatt úgy döntöttem, hogy nem kockáztatok, és nem fogok versenyezni a TCR Europe utolsó fordulóiban” – fogalmazott egészségügyi problémái kapcsán Homola.

A friss motort kapó Jack Young minkét szabadedzést megnyerte, a Q1 végén azonban a brit pilóta autója megállt. A piros zászló miatt már nem is indut újra az edzés, ami számos pilótával kiszúrt, így a bajnokság felsőházában helyet foglaló Mike Halder a 15.-, Felice Jelmini a 16. lett, míg Young motorcseréje miatt mindkét futamot a mezőny végéről kezdhette. Az edzést végül John Filippi egy teljes másodperc előnnyel nyerte meg Baldan és Galáš előtt, Michelle Halder 4. lett, aztán Butti, Imberti, Girolami, Felipe Fernández, López és Gavrilov következtek.
Az első futam rajtfelállása
A nyitóverseny esőáztatta pályán rajtolt el szombaton, ennek ellenére azonban engedélyezték az állórajtot. Baldan rögtön bement Filippi mellé és meg is előzte, sőt a francia visszatámadását is kivédekezte a Roggia-sikán felé menet. Az első körök viszonylagos nyugalomban teltek, csak néhány pozíciócsere történt, mígnem a 3. kör végén Michelle Halder kicsúszott az Alboreto-kanyarban, így jöhetett a biztonsági autó.
Baldan az újraindításnál is jól védekezett Filippi ellen, a Roggia-sikán előtt a két autó össze is ért, de Baldan maradt az élen. Csakhogy az autója megsérült a koccanás során, amit kihasználva a kör végén Filippi az élre szökött, sőt a franciára Galáš és Mike Halder is ráestek, a hátralévő körökben pedig mindketten meg is előzték, így az olasz csak 4. lett.
Filippi első futamgyőzelmét aratta a 2020-as jaramai szezonzáró óta, őt mindössze hat tizeddel követte a célban Galáš, a 3. helyen pedig Halder ért célba. A bajnoki címért harcolók közül Josh Files ment a legjobban: a brit a 12. helyről rajtolva már az első kör végén 5. volt, ezt a pozícióját pedig meg is őrizte a leintésig. Callejas 8.-, Girolami 12. lett. Losonczy Levente sajnos balesetbe keveredett és hamar kiesett, ráadásul a kormány megütötte a jobb kezét, ami miatt megrepedt a kézközépcsontja, így a vasárnapi futamon már rajthoz sem tudott állni.
Az első futam végeredménye
A második futam rajtfelállása
A második futam rajtja Girolaminak sikerült a legjobban: a bajnoki éllovas argentin a 4. helyről rögtön feljött a 2.-ra, majd a kör végén kibújt Gavrilov szélárnyékából és a vezetést is átvette. Ugyancsak szerencsésen alakult Baldan rajtja, az olasz a 9. helyről indulva egészen a 3.-ig jött előre – igaz, kellett ehhez az első sikán átvágása is. Coronel eközben csak lassan lépkedett előre a 17. rajtkockából, bár a futam második felében gyors ütemben kezdte átlépdelni ellenfeleit.
Girolami bajnoki ambícióit alaposan megtáplálta Callejas kiesése a 2. kör elején, ami miatt még a biztonsági autót is a pályára kellett küldeni. A futam az 5. körben folytatódott, és jött is a következő dráma, amikor az előző futamot megnyerő Filippi egy többautós kontaktban lett érintett. A Cupra kasztnija megsérült, tempót veszített, többen megelőzték, majd a francia a 8. körben ki is állt. Jelmini ugyancsak ekkor esett ki, míg Michelle Halder kicsúszott és a mezőny végére esett vissza.
A győzelemért zajló csatából egy időbüntetés miatt Baldan hamarosan kiszállt, míg Girolami és Gavrilov küzdelme a legutolsó kör elején ért véget. Ekkor Rocca vágódott ki nagy sebességgel az Ascari-sikánnál, és bár az autója nem sérült túlságosan és ő maga is önerőből szállt ki, a versenyirányítás a piros zászló mellett döntött. Így végül Girolami nyert Gavrilov és López előtt, Baldan 4. lett, majd Imberti, Felipe Fernández, Young, Coronel, Files és Oriola következtek.
A második futam végeredménye
Összetettben Girolami előnye 89 pont Files előtt úgy, hogy Barcelonában összesen 96 pont szerezhető, az argentin tehát akár már az időmérő edzésen bebiztosíthatja a bajnoki címet.
Tabella
versenyző | csapat | autó | pont | |
1. | Franco Girolami | Audi Sport Team Comtoyou | Audi RS 3 LMS | 354 |
2. | Josh Files | Target Competition | Hyundai Elantra N | 265 |
3. | Klim Gavrilov | Volcano Motorsport | Cupra León Competición | 249 |
4. | Tom Coronel | Audi Sport Team Comtoyou | Audi RS 3 LMS | 234 |
5. | Isidro Callejas | Volcano Motorsport | Cupra León Competición | 223 |
6. | Nicola Baldan | Target Competition | Hyundai Elantra N | 212 |
7. | John Filippi | Sébastien Loeb Racing | Cupra León Competición | 193 |
8. | Jáchym Galáš | Janík Motorsport | Hyundai Elantra N | 192 |
9. | Mike Halder | Profi-Car Team Halder | Honda Civic Type R | 189 |
10. | Pepe Oriola | Agressive Team Italia | Hyundai Elantra N | 170 |