Paddockbéli források szerint több csapat is túlköltekezett a tavalyi év folyamán, a legnagyobb gondban a Red Bull Racing lehet!
Befejeződött a 2021-es szezon költségvetési ellenőrzése, az FIA a jövő hét folyamán teszi közzé az eredményeit. A német Auto Motor und Sport értesülései szerint két csapat is túllépte az engedélyezett, 144 millió dolláros keretet, egyikük súlyosan. Boxutcai pletykák szerint ez a Red Bull Racing, míg a kisebb mértékű kihágást az Aston Martin követte el, többnyire eljárási hibák miatt. Hivatalos információ egyelőre nincs az ügyben.
Felmerülhet a kérdés, hogy milyen büntetés jár a túlköltekezőknek. Itt mindjárt jön a probléma, ugyanis a szabályzat felsorol ugyan büntetési tételeket, de nem tisztázott, hogy mely szabályszegésekért milyen szankció jár. A büntetés súlyosságáról esetenként külön-külön az FIA elnöke, valamint a vizsgálóbiztosok döntenek. A büntetési skála pontlevonástól a világbajnokságból való teljes kizárásig terjedhet, de járhat például a következő elszámolási időszakra vonatkozó költségvetés-csökkentés, futamról való eltiltás, vagy tesztkorlátozás is.
Fontos tudni azonban, hogy a szabályok értelmében a legfeljebb ötszázalékos túlköltekezés nem minősül súlyos szabályszegésnek, amit kisebb pénzbírsággal, vagy akár figyelmeztetéssel meg lehet úszni. Itt az FIA-n lesz a fokozott feladat, hogy megállapítsa, nem lépte-e túl például a Red Bull szándékosan a határt, ugyanis a Ferrari és a Mercedes állítása szerint 5 millió dollár plusz fejlesztés akár fél másodperc gyorsulást is számíthat. Más kérdés, hogy az említett két csapat sem ma kezdte, és ők is pontosan tudják, hogy mennyit lehet legálisan pluszban elkölteni.

„Biztos, hogy óriási prüszkölés lesz, amikor kiderül, hogy ki mennyit költött az aktuális szezonban, és ezen ne csodálkozzon senki, úgyhogy már most jóelőre felvezetem: a szabály szerint ha egy csapat legfeljebb 5 százalékkal lépi túl a költségkeretet, akkor az nem minősül jelentős túllépésnek, hanem kisebb szankciókkal megúszható a dolog. 144 milliónál ez kb. 7,2 millió dollárt jelent, amit a nagy csapatok eleve bekalkulálnak. Szabályban előírt lehetőség plusz öt százalékot elkölteni, ha utána a szőnyegen térdepelsz. Ezt be fogják vetni, és ki fog jönni, hogy a Ferrari, a Mercedes, a Red Bull, az Alpine túlköltekezett 3-4-4,5 százalékkal, hogy pont még beleférjenek a lightos szabályszegésbe, amiért még nem jár pontlevonás. Ez olyan, mint egy szándékos taktikai fault a focipályán, amikor a 88. percben 1:0-ra vezettek és bevállalsz egy sárga lapot, hogy nehogy már gólt kapjatok” – fogalmazott az M4 Sport kommentátora, Wéber Gábor a Ground Effect Kibeszélő c. műsorában.
A Mercedes és a Ferrari egyébként máris megrohamozta az FIA-t és precedens teremtése céljából súlyos büntetést szorgalmaznak, amennyiben bebizonyosodik a Red Bull túlköltekezése. Számításaik szerint az energiaitalosok nem csak 2021-ben lépték túl a határt, hanem már idén is, és ez az oka annak, hogy a régóta rebesgetett új, könnyített alvázat már nem vetik be a szezon folyamán. Fontos ugyanis tudni, hogy a költségvetésbe az anyag- és gyártási költségeket csak az adott elemek első használata esetén kell beleszámítani, így ha a Red Bull idén megtervezte és megépítette az új alvázat, de azt csak jövőre veti be, akkor a 2022-es elszámolásba csak a tervezési költség kerül be, az anyagköltség és a gyártási költség nem.
További porszemet jelenthet a gépezetben, hogy a szabályozás jogi szakértők szerint nagyon sok kiskaput tartalmaz. A Red Bull hivatkozhat például arra, hogy bizonyos pontokra vonatkozóan nincsenek konkrét szabályok, csak iránymutatások, és mivel a büntetési tételek sincsenek pontosan meghatározva, egy esetleges bírósági eljárás esetén az érintett csapat simán megvádolhatja önkényes ítélkezéssel az eljáró bíróságot.

A Red Bull riválisai azt is kiszámolták, hogy az RB18-as frissítéseit egyszerűen nem lehet a megengedett költségvetésen belül elkészíteni. A szóban forgó, konkrétan meg nem nevezett csapatok állítása szerint ők maguk is közel vannak a határhoz a fejesztéseikkel, így számításaik szerint a Red Bullnak jóval afelett kell lennie. Helmut Marko sportigazgató ugyanakkor még nyáron felhívta a figyelmet arra, hogy a csapat fejlesztési költségeinek bizonyos része a Red Bull Powertrains, ill. a Red Bull Advanced Technologies leányvállalatokat terhelik, még bonyolultabbá téve a számításokat. Az Auto Motor und Sport egy FIA-informátortól úgy értesült, hogy a Szövetség ellenőrei még júliusban keresték fel a Red Bullt, és azóta is vita folyik arról, hogy mely költségek szerepeljenek az elszámolásban.
Egy biztos: az FIA nehéz feladat előtt áll, a csapatok ugyanis teljes átláthatóságot, a szabályszegőknek pedig súlyos büntetést követelnek. A Szövetség ugyanakkor mindenképpen el akarja kerülni a 2021-es világbajnokság eredményébe való beavatkozást, szakértők szerint ugyanis az ily módon hátrányt szenvedő csapatok akár a polgári bírósághoz is fordulhatnak elégtételért, ami egy rendkívül hosszadalmas és költséges jogi eljárást vonna maga után.