🇾🇬 SZINGAPÚRI NAGYDÍJ: PĂ©rez nyert, de vizsgĂĄljĂĄk, Verstappen idei leggyengĂ©bb futamĂĄt teljesĂ­tette

PasszĂ­van indult, de a vĂ©gĂ©re felpörgött a SzingapĂșri NagydĂ­j, melyen Max Verstappen tƑle ritkĂĄn lĂĄtott, amatƑr vezetƑi hibĂĄt követett el, miközben Sergio PĂ©rez behĂșzta a gyƑzelmet.


Szabadedzések:

A nyitĂłedzĂ©st egy kĂ©sƑi gyorskörrel nĂ©mi meglepetĂ©sre Lewis Hamilton nyerte, a hĂ©tszeres vilĂĄgbajnokot Verstappen Ă©s Leclerc követtĂ©k. Az olaszorszĂĄgi betegsĂ©ge utĂĄn visszatĂ©rƑ Alexander Albon egy 16. hellyel nyitott. Az edzĂ©sen többen kĂŒszködtek kisebb-nagyobb problĂ©mĂĄkkal. Leclerc-nek pĂ©ldĂĄul a Ferrari fĂ©kjeivel gyƱlt meg a baja, Russell az edzĂ©s elejĂ©n hibĂĄzott Ă©s összetörte az elsƑ szĂĄrnyĂĄt, PĂ©reznek erƑátviteli problĂ©mĂĄi adĂłdtak, Stroll mƱszaki hibĂĄja miatt pedig rövid ideig piros zĂĄszlĂł is volt Ă©rvĂ©nyben.

Az edzĂ©st követƑen az Alfa Romeo kĂ©tszer 5000 eurĂłs pĂ©nzbĂ­rsĂĄgot kapott, mert nem szolgĂĄltatta vissza idƑben az elƑírt gumiszetteket.

Hamilton nĂ©mi meglepetĂ©sre megnyerte az elsƑ szabadedzĂ©st

Naplemente utĂĄn a kĂ©t Ferrari bizonyult a legjobbnak, a vörös gĂ©pek Sainz–Leclerc sorrendben behĂșztĂĄk az elsƑ kĂ©t helyet. A 3. helyen Russell vĂ©gzett, Verstappennek pedig több beĂĄllĂ­tĂĄsmĂłdosĂ­tĂĄst is eszközölnie kellett Ă©s vĂ©gĂŒl csak 4. lett. Az edzĂ©s legemlĂ©kezetesebb jelenete Pierre Gasly nevĂ©hez fƱzƑdik, a francia pilĂłta AlphaTauri-ja lĂĄtvĂĄnyosan kigyulladt, de kĂ©sƑbb Ă­gy is vissza tudott tĂ©rni a pĂĄlyĂĄra.

A Ferrarinak eredményes estéje volt pénteken

Az utolsĂł gyakorlĂĄson csak fĂ©l Ăłra jutott a csapatoknak Ă©s az is esƑben, a kedvezƑtlen idƑjĂĄrĂĄsi körĂŒlmĂ©nyek miatt ugyanis az elsƑ 30 percben nem nyitott ki a boxutca. A vizes pĂĄlyĂĄn vĂ©gĂŒl Leclerc bizonyult a leggyorsabbnak, fĂ©l mĂĄsodperccel megelƑzve Verstappent, majd Sainz, Alonso, PĂ©rez, Stroll, Ocon Ă©s Vettel következtek.

Az edzĂ©s folyamĂĄn Schumacher Ă©s Magnussen is tĂșllĂ©ptĂ©k a megengedett sebessĂ©get a boxutcĂĄban egy-egy alkalommal, a Haas ezĂ©rt kapott kĂ©tszer 100 eurĂł pĂ©nzbĂ­rsĂĄgot. A Mercedesnek ugyancsak meggyƱlt a baja a stewardokkal: kiderĂŒlt, hogy Hamilton testĂ©kszereket viselt vezetĂ©s közben, ami tilos. A brit pilĂłtĂĄt ugyan felmentettĂ©k, miutĂĄn igazolni tudta, hogy egĂ©szsĂ©gĂŒgyi okokbĂłl viseli orrpiercingjĂ©t, a Mercedes azonban kapott egy 25 ezer eurĂłs pĂ©nzbĂ­rsĂĄgot, mert a gĂ©pĂĄtvĂ©tel sorĂĄn pontatlanul töltöttĂ©k ki a nyomtatvĂĄnyokat.

A szombati edzĂ©sen az esƑé volt a fƑszerep

IdƑmĂ©rƑ:

Az esƑs idƑ a kvalifikĂĄciĂłra is megmaradt, a pilĂłtĂĄk intermediate gumikon kezdtĂ©k a körözĂ©st. Ahogy a pĂĄlya egyre jobb ĂĄllapotba kerĂŒlt, Ășgy az idƑk is folyamatosan javultak, vĂ©gĂŒl 1:53.057-tel Verstappen zĂĄrt az Ă©len. Ɛt Hamilton, Leclerc, PĂ©rez, Sainz Ă©s Russell követtĂ©k, a kiesƑ zĂłnĂĄban pedig Bottas, Ricciardo, Ocon, Albon Ă©s Latifi foglaltak helyet.

A Q2-ben – mĂ©g mindig intermediate-eken – 1:52.343-as idƑvel Leclerc bizonyult a leggyorsabbnak. Hamilton ismĂ©t a 2. helyen vĂ©gzett, Ƒt követte a kĂ©t Red Bull, majd Alonso Ă©s Sainz. Az etap vĂ©gĂ©n többen megprĂłbĂĄlkoztak a slick abroncsokkal, ami azonban mĂ©g tĂșl korainak bizonyult. Így meglepetĂ©sre kiesett Russell, valamint Stroll, Schumacher, Vettel Ă©s Zhou is. A korai bĂșcsĂș miatt Russell autĂłjĂĄban az edzĂ©s utĂĄn erƑforrĂĄst cserĂ©ltek, Ă­gy a brit pilĂłta a mĂĄsnapi rajtrĂĄcs vĂ©gĂ©re sorolĂłdott.

A Q3-ban igazĂĄn drĂĄmai jeleneteknek lehettĂŒnk szemtanĂși, ami miatt Verstappen egy biztosnak tƱnƑ pole-pozĂ­ciĂłt bukott el. A pilĂłtĂĄk mĂĄr szĂĄraz pĂĄlyĂĄra alkalmas gumikon hajtottak ki, amelyek ideĂĄlis felmelegĂ­tĂ©sĂ©hez folyamatosan körözni kellett. Az idƑk egyre csak javultak, a bajnoki Ă©llovas azonban nem tudott egy jĂł kört összerakni. UtolsĂł elƑtti prĂłbĂĄlkozĂĄsĂĄval a szektoridƑk alapjĂĄn feljöhetett volna az elsƑ helyre, a csapat azonban utasĂ­totta, hogy vegye el, mert tĂșl közel van elƑtte Gasly, ami nem lenne ideĂĄlis az utolsĂł körre. Verstappen ezt az utolsĂł kört is megnyomta, a közĂ©psƑ szektor utĂĄn 1,2 mĂĄsodperces elƑnyben volt, csakhogy a Red Bull nem szĂĄmolt azzal, hogy a sok extra körrel kifutnak az ĂŒzemanyagbĂłl. Verstappen Ă­gy az utolsĂł körĂ©t ugyancsak nem fejezhette be, a biztosnak lĂĄtszĂł pole helyett pedig maradt a 8. hely. Ehelyett 1:49.412-vel Leclerc parkolhatott az elsƑ rajtkockĂĄba, majd PĂ©rez, Hamilton, Sainz, Alonso, Norris Ă©s Gasly következtek.

Futam:

VasĂĄrnap ismĂ©t az idƑjĂĄrĂĄsĂ© volt a fƑszerep, a heves esƑzĂ©s miatt ugyanis az egĂ©sz rajtprocedĂșrĂĄt csĂșsztatni kellett egy ĂłrĂĄval. Amikor vĂ©gre-valahĂĄra el tudtak rajtolni, PĂ©rez rögtön megelƑzte Leclerc-t, Sainz megcsĂ­pte a 3. helyet HamiltontĂłl, mĂ­g Verstappen nagyon Ăłvatos volt Ă©s a 8. helyrƑl egĂ©szen a 12.-re esett vissza.

A 100%-os Safety Car/verseny mutatĂł SzingapĂșrban idĂ©n is megmaradt, a 7. körben ugyanis Latifi Ă©s Zhou ĂŒtköztek, ami miatt MaylĂ€nder jöhetett be a mezƑny elĂ©. A futam a 11. körben folytatĂłdott. Verstappen a 2. körre vissza tudott zĂĄrkĂłzni a 10. helyre, a Gasly–Vettel duĂł mögött azonban megragadt, Ƒket csak a biztonsĂĄgi autĂł utĂĄn tudta megelƑzni. Ekkor viszont Alonso mögĂ© szorult be, a spanyol mögött maradt egĂ©szen addig, amĂ­g a 21. körben az Alpine meg nem adta magĂĄt. Ekkor jöhetett egy VSC-fĂĄzis, amit kihasznĂĄlva a mezƑny vĂ©gĂ©rƑl rajtolĂł Russell Ășgy döntött, kockĂĄztat, Ă©s felszereltette a közepes keverĂ©kƱ gumikat MercedesĂ©re.

A nyitĂłkörben egyszer mĂĄr megpördĂŒlƑ Albon a 26. körben is bemutatott egy piruettet, ekkor viszont mĂĄr elhagyta az elsƑ szĂĄrnyĂĄt, Ă­gy jöhetett egy Ășjabb VSC. Ezt gyors egymĂĄsutĂĄnban követte a harmadik is, amikor a 28. körben Ocon Alpine-ja is felmondta a szolgĂĄlatot. Az ĂșjraindĂ­tĂĄs utĂĄn Verstappen mĂĄr Norrist tĂĄmadta, majd a 33. körben mindketten ĂĄtugrottĂĄk Hamiltont, aki a belsƑ egyenes vĂ©gĂ©n kicsĂșszott, de csodĂĄval hatĂĄros mĂłdon mĂ©g csak a szĂĄrnya sem szakadt le.

Russell egyĂ©bkĂ©nt a slick abroncsokat nem tudta megmelegĂ­teni Ă©s egĂ©szen a 35. körig tartott, mire futni tudott egy leggyorsabb kört. Ezt lĂĄtva a Ferrari azonnal berĂĄntotta Leclerc-t kerĂ©kcserĂ©re, de ekkor mĂĄr jöttek a többiek is, sorban PĂ©rez, Sainz Ă©s Verstappen is. A stratĂ©giĂĄkat Tsunoda borĂ­totta fel ismĂ©t, a japĂĄn a 10. kanyarban balesetezett, Ă­gy jöhetett egy Ășjabb biztonsĂĄgi autĂłs megszakĂ­tĂĄs.

EzutĂĄn 35 perc maradt a leintĂ©sig. Verstappen azonnal megtĂĄmadta Norrist, de tĂșl optimista volt Ă©s elfĂ©kezte magĂĄt. KicsĂșszott a bukĂłtĂ©rbe, veszĂ­tett egy csomĂł helyet, rĂĄadĂĄsul totĂĄlisan elfĂ©kezte az elsƑ abroncsait, Ă­gy jöhetett vissza a boxba. A holland a legutolsĂł helyre tĂ©rt vissza, de egy helyet rögtön nyert, amikor az ugyancsak katasztrofĂĄlis futamot produkĂĄlĂł Russell defektet kapott, miutĂĄn ĂŒtközött Schumacherrel.

A slickeken Leclerc nagyon elemĂ©ben Ă©rezte magĂĄt, rĂĄadĂĄsul a DRS hasznĂĄlatĂĄt is engedĂ©lyeztĂ©k, Ă­gy PĂ©rez elkezdhetett aggĂłdni. A mexikĂłinak rĂĄadĂĄsul erƑforrĂĄs-problĂ©mĂĄi is adĂłdtak, amit azonban nĂ©hĂĄny körön belĂŒl egy beĂĄllĂ­tĂĄsmĂłdosĂ­tĂĄssal megoldott, miközben Leclerc hibĂĄzott Ă©s mĂĄsodpercen kĂ­vĂŒl kerĂŒlt. Ez pedig a “csata” vĂ©gĂ©t is jelentette, PĂ©rez meglĂłgott Ă©s a leintĂ©sig több mint hĂ©tmĂĄsodperces elƑnyt Ă©pĂ­tett ki magĂĄnak. Erre azĂ©rt is szĂŒksĂ©ge lehet, mert kĂ©t vizsgĂĄlat is zajlik majd ellene, biztonsĂĄgi autĂłs szabĂĄlyszegĂ©sek miatt.

PĂ©rez tehĂĄt idei mĂĄsodik futamĂĄt nyerte Ă©s 2011 Ăłta Ƒ lett az elsƑ, aki egy Ă©ven belĂŒl MonacĂłt Ă©s SzingapĂșrt is meg tudta nyerni. A 2-3. helyen a kĂ©t Ferrari Ă©rt cĂ©lba, a 4-5. pozĂ­ciĂł pedig Norris–Ricciardo sorrendben a kĂ©t McLaren-MercedesĂ© lett, akik ezzel ĂĄtvettĂ©k a konstruktƑri 4. helyet a nullĂĄzĂł Alpine-tĂłl. A 6-7. hely a kĂ©t Aston Martinnak nĂ©zett ki, Stroll be is jött hatodiknak, Vettelt viszont a legutolsĂł körben megelƑzte a felzĂĄrkĂłzĂł Verstappen, Ă­gy vĂ©gĂŒl a holland lett a hetedik, mentve a menthetƑt, mĂ­g a nĂ©gyszeres vilĂĄgbajnokot nyolcadikkĂ©nt intette le a kockĂĄs zĂĄszlĂł. Hamilton a hibĂĄjĂĄt követƑen 9. lett, mĂ­g az utolsĂł pontot Gasly vitte el. EgymĂĄst követƑ hatodik hĂ©tvĂ©gĂ©jĂ©n maradt pont nĂ©lkĂŒl a Haas, az amerikai istĂĄllĂł Ă­gy mĂĄr csak a tökutolsĂł Williamset elƑzi meg a bajnoksĂĄgban.

Tabella:

HĂĄrom versenyzƑnek maradt matematikai esĂ©lye a vilĂĄgbajnoki cĂ­mre: Verstappen 341 ponttal vezet, mĂĄsodik Leclerc 237-tel, harmadik PĂ©rez 235-tel. Russell nullĂĄzĂĄsĂĄnak köszönhetƑen 1 pontra felzĂĄrkĂłzott mögĂ© Sainz, mĂ­g Hamilton mĂĄr több mint 30 ponttal van a spanyol mögött. KonstruktƑriben a Red Bull 137 ponttal elƑzi meg a Ferrarit Ă©s tovĂĄbbi 66-tal a Mercedest. A McLaren ĂĄtvette a 4. helyet az Alpine-tĂłl, mĂ­g az Aston Martin ĂĄtugrotta az AlphaTauri-t Ă©s a Haast is, akik jelenleg holtversenyben ĂĄllnak a 8-9. helyen.

A szezon a jövƑ hĂ©ten, JapĂĄnban folytatĂłdik.

CĂ­mlapkĂ©p forrĂĄsa: MakFormula1 – Formula-1 Image Story
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzåszólås?

Az e-mail-cĂ­met nem tesszĂŒk közzĂ©.