Szingapúr után Japánban folytatódik a világbajnokság, a legnagyobb kérdés az, hogy be tudja-e biztosítani Max Verstappen a világbajnoki címét!
Hasonlóan az előző futamhelyszínhez, Szingapúrhoz, Japán is két év, koronavírus miatti szünet után tér vissza a Forma-1 vérkeringésébe. A gazdag történelemre visszatekintő szigetország Kelet-Ázsiában található, északról az Ohotszki-tenger, keletről a Csendes-óceán, délről a Kelet-kínai-tenger, nyugatról pedig a Japán-tenger határolja. Az ország több mint 6800 szigetből áll, közülük az öt legnagyobb adja az állam területének 97%-át. Államformája parlamentáris monarchia, közigazgatásilag pedig 47 prefektúrából áll, melyek közül Mie-ben található a 200 ezer fős Suzuka városa, melynek határában fekszik az 1962-ben épült Suzuka International Racing Course. Érdekesség, hogy a pályát ugyanaz a John Hugenholtz tervezte, aki a zandvoorti pályát is megálmodta, és akinek a nevét a holland pályán kanyar is viseli.

A Japán Nagydíjak története egészen 1963-ig nyúlik vissza, amikor a Suzukában rendezett 80 km-es sportautóversenyt nevezték így. Nem sokkal később már világbajnokságon kívüli Grand Prix-kat rendeztek kb. 300 km-re Suzukától, a Fuji Speedwayen, és ugyanez a pálya adott otthont 1976-ban az első Forma–1-es Japán Nagydíjat. Akkor Mario Andretti győzött, a futam azonban James Hunt és Niki Lauda világbajnoki csatájáról maradt emlékezetes. A következő idényben szörnyű baleset történt (Gilles Villeneuve és Ronnie Peterson ütközését követően a kanadai Ferrarija a nézők közé katapultált és kettő szurkolót megölt), ami miatt a Japán Nagydíj kikerült a versenynaptárból és csak 1987-ben tért vissza, ezúttal már Suzukában.
2007-ben a Japán Nagydíj visszatért a Hermann Tilke által újraalkotott, átépített és felújított Fuji Speedwayre, amelynek tulajdonosa ekkor már a Toyota volt. A döntés sokakból ellenszenvet váltott ki, hiszen a Honda által birtokolt suzukai pálya sok pilóta kedvence volt, és a szurkolók is szerettek ide járni. Végül a csapatok és a nézők nyomására a szervezők megállapodtak a Forma–1-gyel, hogy 2009-től Suzuka és Fuji évenkénti váltásban fogják rendezni a nagydíjat, de miután a 2009-es nagy gazdasági világválság miatt a Toyota kivonult a sportágból és a Fuji Speedway-t is bezárta, a Japán Nagydíj 2010-ben is maradt Suzukában és azóta sem tért vissza Fujiba.
év | pole-pozíció | győztes versenyző | győztes csapat |
2019 | Sebastian Vettel | Valtteri Bottas | Mercedes |
2018 | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | Mercedes |
2017 | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Nico Rosberg | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Lewis Hamilton | Mercedes |
2014 | Nico Rosberg | Lewis Hamilton | Mercedes |
2013 | Mark Webber | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault |
2012 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault |
2011 | Sebastian Vettel | Jenson Button | McLaren-Mercedes |
2010 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault |
A Suzuka International Racing Course a versenynaptár egyetlen olyan pályája, amely önmagát keresztezve egy 8-as alakot ír le. A kihívásokkal teli, lassú és gyors kanyarokkal, hajtűkkel teletűzdelt aszfaltcsík nagy népszerűségnek örvend a pilóták körében. A Japán Nagydíjak győzelmi rekordere 6 diadallal Michael Schumacher, míg Lewis Hamilton 5-ször (ebből 1-et Fujiban), Sebastian Vettel 4-szer nyert a szigetországban. A konstruktőrök közül a Ferrari és a McLaren egyaránt 7-7 alkalommal győzött Suzukában, míg az erőforrásgyártók közül a Mercedes 10, a Renault 9 diadalt jegyez. A mindmáig utolsó, 2019-es futamot Valtteri Bottas nyerte, és ugyanebből az évből származik a körrekord is, amely Sebastian Vettel nevéhez fűződik 1:27.064-gyel.
Sajnos Suzukához kötődik a Forma-1 legutóbbi halálesete. A Phanfone-tájfun által befolyásolt 2014-es futamon, október 5-én az akkor mindössze 25 éves francia pilóta a vizes pályán elveszítette uralmát autója fölött és a sóderágyba kicsúszva nekiütközött a korábban kicsúszó Adrian Sutil autóját mentő darus markolónak. Az ütközés ereje akkora volt, hogy a párszáz kilós versenyautó a levegőbe emelte a többtonnás munkagépet. Bianchi az ütközés következtében agysérülést szenvedett, kómába esett és soha többé nem tért magához. 9 hónappal később, 2015. július 17-én elhunyt, földi maradványait Monaco La Colle-övezetében, a Monte Carlo Temetőben helyezték örök nyugalomra.
széria | körrekord | pilóta | év |
Formula-1 | 1:27.064 | Sebastian Vettel | 2019 |
Super Formula | 1:34.442 | Nick Cassidy | 2020 |
Super GT | 1:44.112 | Yuji Kunimoto | 2022 |
Super Formula Lights (korábban Japán Formula-3) | 1:49.046 | Sena Sakaguchi | 2020 |
Formula Regional Asian Championship | 1:56.557 | Petr Ptáček | 2019 |
Formula Regional Japanese Championship | 1:57.015 | Riki Okusa | 2021 |
GT World Challenge Asia | 1:58.745 | Takeshi Kimura Kei Cozzolino | 2022 |
WTCC | 2:05.439 | José-Maria López | 2014 |
WTCR | 2:10.742 | Kevin Ceccon | 2018 |
A versenybírói testület összetétele a hétvégére:
- Garry Connelly, az Ausztrál Motorsport Szövetség biztonsági tanácsának elnöke, a Motorsport Világtanács tagja, az FIA Tudományos Tanácsadó Bizottságának tagja,
- Felix Holter, az FIA Nemzetközi Versenybírói Testület tagja, a DTM versenybíróságának állandó elnöke,
- Mika Salo, korábbi Forma–1-es- és sportautó-versenyző,
- Kazuhiro Tsuge, FIA versenybíró, az FIA Circuits Commission tagja.
A hétvége részletes időterve, magyar idő szerint:
- péntek
kezdés | befejezés | széria | program | magyar közvetítés |
5:00 | 6:00 | Formula-1 | első szabadedzés | M4 Sport |
6:30 | 7:15 | Porsche Carrera Cup Japan | szabadedzés | |
8:00 | 9:30 | Formula-1 | második szabadedzés | M4 Sport |
- szombat
kezdés | befejezés | széria | program | magyar közvetítés |
5:00 | 6:00 | Formula-1 | harmadik szabadedzés | M4 Sport |
6:30 | 7:00 | Porsche Carrera Cup Japan | időmérő edzés | |
8:00 | 9:00 | Formula-1 | időmérő edzés | M4 Sport |
- vasárnap
kezdés | befejezés | széria | program | magyar közvetítés |
4:05 | 4:40 | Porsche Carrera Cup Japan | futam (10 kör vagy 30 perc) | |
7:00 | 9:00 | Formula-1 | futam (53 kör vagy 120 perc) | M4 Sport |
Az előfizetéssel rendelkezők ezúttal is mindent élőben nézhetnek az F1 TV Pro alkalmazásban.
És végezetül a hétvége matematikája!
Max Verstappen a hétvégén bebiztosíthatja világbajnoki címét. Hogy hogyan, azt a következő cikkben tárgyaljuk.