🇯🇵 JAPÁN NAGYDÍJ: Verstappen simán nyert Suzukában és világbajnok!

Egy Leclerc-hiba az utolsó körben és egy rendkívül furcsa szabályértelmezési vita eredményeképp Max Verstappen 2022 Forma–1-es világbajnoka!


Szabadedzések:

A szombati napon az esőé volt a főszerep Suzukában, így az első két szabadedzés eredményéből nem is lehetett messzemenő következtetéseket levonni. Délelőtt Alonso, délután Russell volt a leggyorsabb, de talán fontosabb volt, hogy a pilóták tapasztalatot gyűjtsenek vízen (vasárnap ennek még volt jelentőssége). A nagy vesztes Mick Schumacher volt, aki az FP1 végén összetörte a Haast, így a második gyakorláson pályára sem tudott hajtani.

A harmadik, már száraz szabadedzésen Verstappen volt a leggyorsabb 1:30.671-gyel, három tizeddel verve a két Ferrarit és további hárommal Alonsót. Pérez 5. lett, őt a két Mercedes követte, aztán Norris, Ocon és Stroll következtek.

Időmérő edzés:

A kvalifikáció első szakaszában Verstappen folytatta jó szereplését és megfutotta a leggyorsabb kört, mögötte a két Ferrari, aztán Alonso zártak. A hátsó régiókban meglepetést talán Gasly kiesése jelentett, bár hozzá kell tenni, hogy a francia pilóta fékproblémákkal küzdött. Rajta kívül búcsúzott a két Williams, valamint Magnussen és Stroll.

A Q2-ben is maradt az élen a Red Bull, ezúttal viszont Pérez volt a leggyorsabb, egyedüliként 1:30-on belül autózva. A három topcsapat pilótái mellett a két Alpine, valamint Norris és Vettel jutottak be a Q3-ba, kiesett Ricciardo, Bottas, Tsunoda, Zhou és Schumacher.

A Q3-ban némi meglepetésre már az első gyorskörök után eldőlt a pole-pozíció sorsa, Verstappen 1:29.304-es idejét ugyanis a két ferraris csak megközelíteni tudta. Leclerc egyetlen századdal, Sainz 57 ezreddel maradt el tőle, míg Pérez négytizedes hátránnyal 4. lett. Verstappennek volt egy hajmeresztő incidense Lando Norrisszal, a britnek le kellett menekülnie a fűre, a címvédőt emiatt utólag megrótták, de pole-pozícióját megtarthatta.

A Verstappen–Norris eset

Futam:

Vasárnapra ismét megérkezett az eső Suzukába, ami egy tavalyról már ismerős helyzetet teremtett. Sainz ugyanis már a nyitókörben eldobta a Ferrarit egy vízátfolyáson, és miután Vettel és Zhou is megpördült, pályára küldték a biztonsági autót, majd néhány perc elteltével a piros zászlót is bemutatták.

Sainz balesete nézőtéri amatőr felvételen

Hosszú várakozás vette kezdetét, egyszer majdnem újraindították a körözést, de ezt a rajtprocedúrát még félbeszakították. Magyar idő szerint nem sokkal 9 után végül megszületett a döntés, hogy a futamot újraindítják, hisz az új szabályok értelmében a versenynek nem lett volna végeredménye, ha nem tesznek meg legalább kettő kört SC/VSC nélkül, így világbajnoki pontokat sem kapott volna senki.

Akció azonban még erre a másfél körre is maradt. A boxutcából rajtoló Gasly elütötte a Sainz által a pályára sodort reklámtáblát, emiatt az első kör végén kijött szárnycserére. Aztán miközben nagy tempóval próbálta utolérni a mezőny végét, a pályán szembetalálkozott egy darus munkagéppel, amely Sainz autójáért érkezett. Az FIA kivizsgálta az ügyet, és végül csodák-csodájára Gasly kapott egy húszmásodperces időbüntetést, mert túl gyorsan haladt. A francia ráadásul még kettő büntetőpontot is kapott, így már kilenc pontja van az előző tizenkét hónapos időszakban.

Komoly visszhangot váltott ki a markológépes eset a 2. körben

Egy felvezető kört követően repülőrajttal folytatódott a futam. Verstappen magabiztosan kontrollálta az újraindítást, egy-két körön belül azonban mindenki a boxba viharzott intermediate gumikért. Mick Schumacher maradt kinn legtovább, a német egy pillanatra vezetett is, de miután körönként 7-8 másodpercet bukott és sorra hagyták őt állva, végül ő is az átmeneti abroncsokra váltott.

Verstappen és Leclerc között eleinte egy 5 másodperc körüli különbség stabilizálódott, a Ferrari azonban nagyon hamar elfogyasztotta a gumikat. Verstappen óriási előnyre tett szert, miközben Pérez utolérte Leclerc-t. A monacói a legutolsó körben hibázott, levágta a pályát, majd leszorította a pályáról Pérezt. Ezért utólag ötmásodperces büntetést kapott, a versenyigazgató ugyanis több eligazításon is egyértelműsítette már a pilótákkal, hogy a védekezés közbeni pályaelhagyásokat is előnyszerzésként ítélik meg, amire több precedens is volt már az utóbbi időszakban. Leclerc így visszasorolódott a 3. helyre, miközben Verstappen simán nyert.

Leclerc legutolsó kanyarban elkövetett hibája súlyos következményekkel járt

A szabályok értelmében amennyiben egy futamot piros zászlóval megszakítanak és utána újraindítanak, akkor a megtett körszámtól függetlenül teljes pontszám jár. Ennek alapján pedig Verstappen behozhatatlan előnyre tett szert mind Pérez, mind Leclerc előtt, így hivatalosan is ő 2022 világbajnoka!

Hamilton kb. fél órán keresztül támadta folyamatosan Ocont, de nem tudott előzni, így végül a francia végzett a 4. helyen, visszahozva a meccsbe az Alpine-t. Vettel egy kiváló stratégai döntéssel (mindenki másnál korábban váltott intermediate-re) elcsípett egy 6. helyet és ezzel együtt a nap versenyzője címet is, és ugyanezzel próbálkozott Latifi is, aki így idei első pontjait megszerezve a 9. helyen ért célba. A 7-8. helyeken Alonso és Russell futott be, az utolsó pontot pedig Norris csípte el.

Leclerc az eredeti rajtnál volt a legközelebb Verstappenhez [kép forrása: Oracle Red Bull Racing hivatalos Twitter oldala]

Tabella:

Mivel teljes pontokat osztottak, így Verstappen 366 ponttal világbajnok! Pérez egyetlen ponttal ismét Leclerc előtt, mögöttük pedig Russellnek 207, Sainznak 202, Hamiltonnak 180 pontja van. Konstruktőriben a Red Bull előnye 165 pont a Ferrari előtt, amiből ha legalább 147-et meg tudnak őrizni Austinban, akkor megvan a konstruktőri bajnoki cím is.

Folytatás két hét múlva az Egyesült Államokban!

Címlapkép forrása: Formula 1 hivatalos Twitter oldala
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.