đŸ‡ŻđŸ‡” JAPÁN NAGYDÍJ: Verstappen simĂĄn nyert SuzukĂĄban Ă©s vilĂĄgbajnok!

Egy Leclerc-hiba az utolsĂł körben Ă©s egy rendkĂ­vĂŒl furcsa szabĂĄlyĂ©rtelmezĂ©si vita eredmĂ©nyekĂ©pp Max Verstappen 2022 Forma–1-es vilĂĄgbajnoka!


Szabadedzések:

A szombati napon az esƑé volt a fƑszerep SuzukĂĄban, Ă­gy az elsƑ kĂ©t szabadedzĂ©s eredmĂ©nyĂ©bƑl nem is lehetett messzemenƑ következtetĂ©seket levonni. DĂ©lelƑtt Alonso, dĂ©lutĂĄn Russell volt a leggyorsabb, de talĂĄn fontosabb volt, hogy a pilĂłtĂĄk tapasztalatot gyƱjtsenek vĂ­zen (vasĂĄrnap ennek mĂ©g volt jelentƑssĂ©ge). A nagy vesztes Mick Schumacher volt, aki az FP1 vĂ©gĂ©n összetörte a Haast, Ă­gy a mĂĄsodik gyakorlĂĄson pĂĄlyĂĄra sem tudott hajtani.

A harmadik, mĂĄr szĂĄraz szabadedzĂ©sen Verstappen volt a leggyorsabb 1:30.671-gyel, hĂĄrom tizeddel verve a kĂ©t Ferrarit Ă©s tovĂĄbbi hĂĄrommal AlonsĂłt. PĂ©rez 5. lett, Ƒt a kĂ©t Mercedes követte, aztĂĄn Norris, Ocon Ă©s Stroll következtek.

IdƑmĂ©rƑ edzĂ©s:

A kvalifikĂĄciĂł elsƑ szakaszĂĄban Verstappen folytatta jĂł szereplĂ©sĂ©t Ă©s megfutotta a leggyorsabb kört, mögötte a kĂ©t Ferrari, aztĂĄn Alonso zĂĄrtak. A hĂĄtsĂł rĂ©giĂłkban meglepetĂ©st talĂĄn Gasly kiesĂ©se jelentett, bĂĄr hozzĂĄ kell tenni, hogy a francia pilĂłta fĂ©kproblĂ©mĂĄkkal kĂŒzdött. Rajta kĂ­vĂŒl bĂșcsĂșzott a kĂ©t Williams, valamint Magnussen Ă©s Stroll.

A Q2-ben is maradt az Ă©len a Red Bull, ezĂșttal viszont PĂ©rez volt a leggyorsabb, egyedĂŒlikĂ©nt 1:30-on belĂŒl autĂłzva. A hĂĄrom topcsapat pilĂłtĂĄi mellett a kĂ©t Alpine, valamint Norris Ă©s Vettel jutottak be a Q3-ba, kiesett Ricciardo, Bottas, Tsunoda, Zhou Ă©s Schumacher.

A Q3-ban nĂ©mi meglepetĂ©sre mĂĄr az elsƑ gyorskörök utĂĄn eldƑlt a pole-pozĂ­ciĂł sorsa, Verstappen 1:29.304-es idejĂ©t ugyanis a kĂ©t ferraris csak megközelĂ­teni tudta. Leclerc egyetlen szĂĄzaddal, Sainz 57 ezreddel maradt el tƑle, mĂ­g PĂ©rez nĂ©gytizedes hĂĄtrĂĄnnyal 4. lett. Verstappennek volt egy hajmeresztƑ incidense Lando Norrisszal, a britnek le kellett menekĂŒlnie a fƱre, a cĂ­mvĂ©dƑt emiatt utĂłlag megrĂłttĂĄk, de pole-pozĂ­ciĂłjĂĄt megtarthatta.

A Verstappen–Norris eset

Futam:

VasĂĄrnapra ismĂ©t megĂ©rkezett az esƑ SuzukĂĄba, ami egy tavalyrĂłl mĂĄr ismerƑs helyzetet teremtett. Sainz ugyanis mĂĄr a nyitĂłkörben eldobta a Ferrarit egy vĂ­zĂĄtfolyĂĄson, Ă©s miutĂĄn Vettel Ă©s Zhou is megpördĂŒlt, pĂĄlyĂĄra kĂŒldtĂ©k a biztonsĂĄgi autĂłt, majd nĂ©hĂĄny perc elteltĂ©vel a piros zĂĄszlĂłt is bemutattĂĄk.

Sainz balesete nĂ©zƑtĂ©ri amatƑr felvĂ©telen

HosszĂș vĂĄrakozĂĄs vette kezdetĂ©t, egyszer majdnem ĂșjraindĂ­tottĂĄk a körözĂ©st, de ezt a rajtprocedĂșrĂĄt mĂ©g fĂ©lbeszakĂ­tottĂĄk. Magyar idƑ szerint nem sokkal 9 utĂĄn vĂ©gĂŒl megszĂŒletett a döntĂ©s, hogy a futamot ĂșjraindĂ­tjĂĄk, hisz az Ășj szabĂĄlyok Ă©rtelmĂ©ben a versenynek nem lett volna vĂ©geredmĂ©nye, ha nem tesznek meg legalĂĄbb kettƑ kört SC/VSC nĂ©lkĂŒl, Ă­gy vilĂĄgbajnoki pontokat sem kapott volna senki.

AkciĂł azonban mĂ©g erre a mĂĄsfĂ©l körre is maradt. A boxutcĂĄbĂłl rajtolĂł Gasly elĂŒtötte a Sainz ĂĄltal a pĂĄlyĂĄra sodort reklĂĄmtĂĄblĂĄt, emiatt az elsƑ kör vĂ©gĂ©n kijött szĂĄrnycserĂ©re. AztĂĄn miközben nagy tempĂłval prĂłbĂĄlta utolĂ©rni a mezƑny vĂ©gĂ©t, a pĂĄlyĂĄn szembetalĂĄlkozott egy darus munkagĂ©ppel, amely Sainz autĂłjĂĄĂ©rt Ă©rkezett. Az FIA kivizsgĂĄlta az ĂŒgyet, Ă©s vĂ©gĂŒl csodĂĄk-csodĂĄjĂĄra Gasly kapott egy hĂșszmĂĄsodperces idƑbĂŒntetĂ©st, mert tĂșl gyorsan haladt. A francia rĂĄadĂĄsul mĂ©g kettƑ bĂŒntetƑpontot is kapott, Ă­gy mĂĄr kilenc pontja van az elƑzƑ tizenkĂ©t hĂłnapos idƑszakban.

Komoly visszhangot våltott ki a markológépes eset a 2. körben

Egy felvezetƑ kört követƑen repĂŒlƑrajttal folytatĂłdott a futam. Verstappen magabiztosan kontrollĂĄlta az ĂșjraindĂ­tĂĄst, egy-kĂ©t körön belĂŒl azonban mindenki a boxba viharzott intermediate gumikĂ©rt. Mick Schumacher maradt kinn legtovĂĄbb, a nĂ©met egy pillanatra vezetett is, de miutĂĄn körönkĂ©nt 7-8 mĂĄsodpercet bukott Ă©s sorra hagytĂĄk Ƒt ĂĄllva, vĂ©gĂŒl Ƒ is az ĂĄtmeneti abroncsokra vĂĄltott.

Verstappen Ă©s Leclerc között eleinte egy 5 mĂĄsodperc körĂŒli kĂŒlönbsĂ©g stabilizĂĄlĂłdott, a Ferrari azonban nagyon hamar elfogyasztotta a gumikat. Verstappen ĂłriĂĄsi elƑnyre tett szert, miközben PĂ©rez utolĂ©rte Leclerc-t. A monacĂłi a legutolsĂł körben hibĂĄzott, levĂĄgta a pĂĄlyĂĄt, majd leszorĂ­totta a pĂĄlyĂĄrĂłl PĂ©rezt. EzĂ©rt utĂłlag ötmĂĄsodperces bĂŒntetĂ©st kapott, a versenyigazgatĂł ugyanis több eligazĂ­tĂĄson is egyĂ©rtelmƱsĂ­tette mĂĄr a pilĂłtĂĄkkal, hogy a vĂ©dekezĂ©s közbeni pĂĄlyaelhagyĂĄsokat is elƑnyszerzĂ©skĂ©nt Ă­tĂ©lik meg, amire több precedens is volt mĂĄr az utĂłbbi idƑszakban. Leclerc Ă­gy visszasorolĂłdott a 3. helyre, miközben Verstappen simĂĄn nyert.

Leclerc legutolsĂł kanyarban elkövetett hibĂĄja sĂșlyos következmĂ©nyekkel jĂĄrt

A szabĂĄlyok Ă©rtelmĂ©ben amennyiben egy futamot piros zĂĄszlĂłval megszakĂ­tanak Ă©s utĂĄna ĂșjraindĂ­tanak, akkor a megtett körszĂĄmtĂłl fĂŒggetlenĂŒl teljes pontszĂĄm jĂĄr. Ennek alapjĂĄn pedig Verstappen behozhatatlan elƑnyre tett szert mind PĂ©rez, mind Leclerc elƑtt, Ă­gy hivatalosan is Ƒ 2022 vilĂĄgbajnoka!

Hamilton kb. fĂ©l ĂłrĂĄn keresztĂŒl tĂĄmadta folyamatosan Ocont, de nem tudott elƑzni, Ă­gy vĂ©gĂŒl a francia vĂ©gzett a 4. helyen, visszahozva a meccsbe az Alpine-t. Vettel egy kivĂĄlĂł stratĂ©gai döntĂ©ssel (mindenki mĂĄsnĂĄl korĂĄbban vĂĄltott intermediate-re) elcsĂ­pett egy 6. helyet Ă©s ezzel egyĂŒtt a nap versenyzƑje cĂ­met is, Ă©s ugyanezzel prĂłbĂĄlkozott Latifi is, aki Ă­gy idei elsƑ pontjait megszerezve a 9. helyen Ă©rt cĂ©lba. A 7-8. helyeken Alonso Ă©s Russell futott be, az utolsĂł pontot pedig Norris csĂ­pte el.

Leclerc az eredeti rajtnål volt a legközelebb Verstappenhez [kép forråsa: Oracle Red Bull Racing hivatalos Twitter oldala]

Tabella:

Mivel teljes pontokat osztottak, Ă­gy Verstappen 366 ponttal vilĂĄgbajnok! PĂ©rez egyetlen ponttal ismĂ©t Leclerc elƑtt, mögöttĂŒk pedig Russellnek 207, Sainznak 202, Hamiltonnak 180 pontja van. KonstruktƑriben a Red Bull elƑnye 165 pont a Ferrari elƑtt, amibƑl ha legalĂĄbb 147-et meg tudnak Ƒrizni Austinban, akkor megvan a konstruktƑri bajnoki cĂ­m is.

FolytatĂĄs kĂ©t hĂ©t mĂșlva az EgyesĂŒlt Államokban!

Címlapkép forråsa: Formula 1 hivatalos Twitter oldala
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzåszólås?

Az e-mail-cĂ­met nem tesszĂŒk közzĂ©.