Nem tudja magát finanszírozni, ráadásul támogatóit is elveszítette, így kihagyja a 2023-as idényt a Techeetah istálló!
Noha hivatalosan még nem bejelentett tény, de az általában jól értesült The Race tényként közli, hogy a 2023-as idényben nem vesz részt a Formula-E világbajnokság küzdelmeiben a kétszeres bajnok Techeetah istálló. A kínai SECA sportmarketing-cég tulajdonában álló, 2016-ban a Team Aguri hamvaiból megalakult csapat régóta pénzügyi nehézségekkel küzdött, több mint három éve keresik az új befektetőket, azonban továbbra sem sikerült megállapodniuk senkivel.
A SECA eredetileg anyavállalata, a Chinese Media Capital sport felé történő terjeszkedésének részeként fektetett be a csapatba, még 2016-ban. A kezdeti sikerek (Jean-Éric Vergne már az első évükben futamot nyert, egy év múlva 2. lett összetettben, majd a következő három idényben bajnokok lettek) ellenére azonban a projekt nem hozta meg a várt megtérülést. Az sem segített a helyzetükön, hogy hű technikai partnerük, a DS Performance elhagyta őket a Dragon Racing kedvéért, majd a Penske-vel szövetségre lépve még Vergne-t is átcsábították.
#FormulaE's most successful team won't be on the grid in 2023, as efforts to keep Techeetah going are redirected to an attempt at a 2024 comeback:https://t.co/annpx84RGv
— The Race (@wearetherace) October 18, 2022
A Techeetah vezetői rétegének irányításának két kulcsfigurája, Mark Preston vezérigazgató és Keith Smout kereskedelmi igazgató hónapok óta keresték a megoldást a problémára. A The Race úgy tudja, a Techeetah a 2023-as évet saját maga újjáépítésére szeretné fordítani, miután mindkét eddigi versenyzőjük és a személyzet többsége is távozott a DS Penske-hez (António Félix da Costa a Porschéhoz igazolt át) és csak 2024-ben versenyeznének újra. Ennek érdekében több lehetséges hajtáslánc-gyártóval is tárgyaltak már, de megállapodást még nem sikerült kötni.
A licensz – amellyel a csapat a Formula–E-ben versenyzett – továbbra is a SECA birtokában van, de ha 2023-ban nem versenyeznek, akkor a szabályok értelmében az visszakerül a Formula-E Holdingshoz. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a SECA nem csak a Techeetah-ban, hanem magánál a Formula–E-nél is befektető, vezérigazgatójuk, Sheng Li pedig a Formula-E igazgatótanácsának is a tagja. Ezzel vélhetően megpróbálják majd elérni, hogy ha jövőre nem is versenyez a Techeetah, de 2024-ben visszatérnek, akkor a korábbi licenszükkel indulhassanak újra, kérdés azonban, hogy a bajnokság többi résztvevője ehhez mit fog szólni.
Sajtóértesülések szerint egyébként Preston és Smout a közelmúltban több versenyzővel – köztük biztosan Maximilian Güntherrel és Oliver Turvey-vel – is tárgyaltak, hajtásláncokat pedig a NIO 333-tól vásároltak volna, hogy biztosítsák a részvételüket 2023-ban. Tárgyalásaik azonban október elején zátonyra futottak, innen pedig már nem volt más megoldás, mint 2024-re koncentrálni.
Így tehát jövőre is szinte biztosan tizenegy csapat lesz a Formula–E-ben, és az a különleges helyzet áll elő, hogy az idei csapatbajnokság első három helyezettje egyaránt nem lesz ott a rajtrácson 2023-ban (a Mercedes helyét átveszi a McLaren, a Venturit felvásárolta a Maserati, a Techeetah pedig megszűnik).