Az FIA először elutasította, majd mégis helyt adott az Alpine keresetének, Fernando Alonso így visszakapta az Amerikai Nagydíjon megszerzett 7. helyét!
Fernando Alonso a 7. helyen ért célba az Amerikai Nagydíjon, a futamot követően azonban a Haas óvása alapján harmincmásodperces időbüntetést kapott. Günther Steiner legénysége azt sérelmezte, hogy Alonso autója a Stroll-lal történt ütközést követően veszélyes volt a többi pilótára, a leszakadó visszapillantó tükör sérülést okozhatott volna valakinek, és kettő visszapillantó nélkül egyébként sem felel meg az autó a Technikai Szabályzatnak. Alonso ezzel kikerült a pontszerzők közül.
BREAKING: Fernando Alonso has received a 30-second penalty as his car was sent back on track in an unsafe condition
— Formula 1 (@F1) October 24, 2022
He drops down to P15, with Vettel (P7), Magnussen (P8), Tsunoda (P9) and Ocon (P10) all moving up in the points#USGP #F1 pic.twitter.com/zW9cC89Nwj
Az Alpine azonnali közleményben reagált a történtekre, melyben három érvet hoztak fel arra, hogy miért nem értenek egyet a büntetéssel. Az első, hogy a futam során nem kaptak fekete-narancssárga zászlós figyelmeztetést. A második, hogy a versenyt követően az FIA technikai delegáltja szabályosnak minősítette az autót, a harmadik pedig – a lényeg –, hogy a Haas 24 perccel a rendelkezésre álló határidő letelte után nyújtotta be az óvását. A szabályok értelmében így a versenybíróknak el sem szabadott volna azt bírálni, hanem azonnal vissza kellett volna utasítani. Mindezekre tekintettel az Alpine ugyancsak óvott. A Haas egyébként állította, hogy az FIA a szokásos 30 perc helyett ezúttal egy órát adott nekik, mert szerintük fél órán belül lehetetlen egy óvást benyújtani.
Alpine will protest the 30-second penalty handed to Fernando Alonso that cost him valuable points in the #USGP.
— Motorsport.com (@Motorsport) October 24, 2022
Full story: https://t.co/c9Ymua4QTM #F1
A meghallgatást magyar idő szerint péntek éjjel 1 órára tűzték ki Mexikóvárosban. Az FIA először elutasította az Alpine óvását, melynek fő indoka az volt, hogy a Nemzetközi Sportkódex nem teszi lehetővé az óvást a versenybírók által kiosztott ítéletekkel szemben. Az Alpine mindazonáltal élt felülvizsgálati jogával és fellebbezett, továbbra is arra hivatkozva, hogy a Haas lekéste a határidőt az óvással. Az Alpine felhozta továbbá a „lehetetlen” szó (amelyet a Haas használt) Oxford Dictionary-ben szereplő definícióját is annak bizonyítására, hogy a Haasnak igenis lett volna lehetősége fél órán belül óvni, hiszen a szabályok értelmében akár kézzel írt beadványt is elfogad az FIA.
Alpine’s protest against the Haas protest was deemed inadmissible. But it’s not over…
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) October 28, 2022
It has then requested a right of review, where it will need to prove it has a significant and relevant new element #F1
A felmerült új körülmények és bizonyítékok ismeretében az FIA végül helyt adott az Alpine fellebbezésének, így a Haas eredeti óvását semmissé tette, Fernando Alonso pedig visszakapta a 7. helyét. A Vettel–Magnussen párost ennek megfelelően a 8-9. helyen rangsorolják, az utolsó pont Tsunodát illeti, Esteban Ocon pedig a top tízen kívülre csúszott. Az Alpine közleményben reagált az ítéletre, melyben leszögezték, hogy üdvözlik az FIA döntését.
BWT Alpine F1 Team thanks the FIA stewards for convening and reaching a positive conclusion on the matter involving Car #14 from last weekend’s United States Grand Prix.
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) October 28, 2022
[1/3]