Hetek óta tartó huzavona után megszületett a végleges ítélet: pénzbírságot és sportbüntetést is kaptak Christian Hornerék, de a világbajnoki címeiket megtarthatják!
A Japán Nagydíj hétvégéjén merült fel a Forma–1-es paddockban, hogy a Red Bull Racing a világbajnoki címmel végződő 2021-es szezon folyamán túllépte a költségvetési keretet. Az értesüléseket október 10-én erősítette meg hivatalosan az FIA azzal, hogy az energiaitalosok mellett az Aston Martin is szabályt sértett, azonban amíg a silverstone-iak esetében csak eljárásbeli vétségről van szó, addig a Red Bull többet is költött, mint lehetett volna.
Akkor még csak annyit tudtunk, hogy a Red Bull a Forma-1 Pénzügyi Szabályzata szerinti ún. “minor overspending breach”-t követte el, ami az 5%-ot el nem érő mértékű túlköltekezést jelenti. A szabályok értelmében ez nem minősül súlyos szabálysértésnek, és két lehetőséget ad az érintett csapat részére. Vagy elfogadják az FIA büntetési ajánlatát, ezzel elismerik a szabálysértés tényét és lemondanak a fellebbezés jogáról, vagy vitatják azt, ekkor az ügy az FIA Költségplafon-ítélőtáblája elé kerül, ahol lehetőségük van bebizonyítani az igazukat, ugyanakkor számolniuk kell egy esetleges súlyosabb büntetéssel is.
Noha a Red Bull ragaszkodott ahhoz, hogy csak néhány szabálypont eltérő értelmezése miatt költöttek többet és ennek semmi befolyása nem volt a versenypályán nyújtott teljesítményükbe, már előre jelezték, hogy tiszteletben tartják az FIA eljárását és együttműködnek a szövetséggel. Ennek keretében Christian Hornerék többször is tárgyaltak a Mohammed Ben Sulayem vezette FIA-testülettel, és végül meg is született a megállapodás, amit a Mexikóvárosi Nagydíj első szabadedzése előtt ki is hirdettek.
BREAKING: Red Bull Racing issued with financial and sporting sanctions for breaching the 2021 budget cap pic.twitter.com/gqtGrRiWwB
— Formula 1 (@F1) October 28, 2022
A Red Bull Racing ennek alapján elismerte a pénzügyi szabálysértést, amiért hétmillió dolláros pénzbírságot szabtak ki rájuk, amit harminc napon belül kell befizetniük. Ezen túlmenően az elkövetkezendő tizenkét hónap során az engedélyezett aerodinamikai tesztjeik mennyiségét tíz százalékkal csökkentik.
Az FIA az eljárás során megállapította, hogy noha a Red Bull beadványa alapján valóban a költségplafon alatt volt, azonban 5 607 000 font összeget pontatlanul számolt el, ezzel eljárásbeli szabálysértést követett el (hasonlóan az Aston Martinhoz és korábban a Williamshez). Miután minden a helyére került, az az eredmény született, hogy az osztrák istálló összesen 1 864 000 fonttal, azaz 1,6 %-kal lépte át a keretet, ami valóban enyhe kihágásnak minősül a szabályok szerint.
A Red Bull az eljárás során kifejtette, hogy az 5,6 millió fontos többlet egy 13 területet lefedő költségekből adódik adódik. Ezek többek között a személyzet után fizetett társadalombiztosítási járulékokat, a tanulószerződéssel foglalkoztatottak gyakorlati idejének költségeit, az erőforrások használati költségeit, valamint a Red Bull Powertrains által a Red Bull Racingre visszaterhelt költségek számításában elkövetett elírási hibákat tartalmazták.
BREAKING: Red Bull gets $7m fine and 10% reduction in car development time for budget cap breach.
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) October 28, 2022
Breach was £1,864,000 ($2.2m) or 1.6%, but FIA acknowledged if a tax credit had been correctly applied would have been £432,652 ($0.5m), or 0.37%#F1
„A Red Bull Racing elismerte, hogy megsértette a Költségvetési Szabályzat 8.2-es cikkének (e) pontját, mivel nem nyújtott be pontos, egész éves jelentési dokumentációt a 2021-es jelentési időszakra vonatkozóan. Emellett megsértették a Költségvetési Szabályzat 8.10-es cikkének (b) pontját is, mivel nem tartották költségeiket a 2021-es költségplafon alatt” – olvasható az FIA közleményében, melyből az is kiderül, hogy a Red Bull az egész folyamat során mindvégig együttműködően járt el, és amikor azt kérték, mindig igyekeztek új információkat és bizonyítékokat szolgáltatni.