🇦🇪 ABU DHABI NAGYDÍJ: Verstappen simán nyerte a szezonzárót, Vettel elbúcsúzott

Gyorsan eltelt ez az év is, és bár a lényegi kérdések már hetekkel korábban eldőltek, azért maradtak fontos ügyek Abu Dhabira is.


Szabadedzések:

A pénteki első szabadedzésen nem kevesebb, mint hét fiatal versenyző és egy visszatérő nagy öreg ülhettek autóba. Az újoncok táborát Liam Lawson (Red Bull), Robert Shwartzman (Ferrari), Jack Doohan (Alpine), Patricio O’Ward (McLaren), Felipe Drugovich (Aston Martin), Pietro Fittipaldi (Haas) és Logan Sargeant (Williams) erősítették, míg az Alfa Romeo Robert Kubicának adott lehetőséget.

Az edzésen a kezdeti 1:28-as idők hamar elkezdtek javulni, Hamilton negyed órával a vége előtt futotta meg azt az 1:26.633-at, ami végül a legjobb idő maradt. A Mercedes örömét Russell tette teljessé, aki a 2. helyre hozta be a másik Ezüstnyilat, aztán Leclerc, Pérez, Lawson és Vettel következtek. Sargeant egy alkalommal megpördült, ugyanabban a kanyarban, ahol nem sokkal azelőtt az F2-es szabadedzésen is bemutatott egy piruettet, de a falat sikerült elkerülnie.

A második szabadedzésen, már szürkületben hamar nagyon jó időket tudtak futni a versenyzők, a lágy gumikat az első edzést kiülő Verstappen tette fel először. A holland végül 1:25.146-ig tudott lemenni, ezzel megnyerve az edzést, csapattársa, Pérez viszont több mint hét tizedet kapott tőle. Kettejük közé befért Russell, Leclerc és Hamilton is, míg Sainznak a 6. hely jutott. Jól ment a két Alpine, valamint a McLarenek és Bottas is. Hamiltonnak egyszer meggyűlt a baja Magnussennel, de ezt leszámítva komolyabb incidens nem történt.

A harmadik gyakorláson, már szombaton maradt az élen a Red Bull, Pérez a hétvége ekkor legjobb idejével győzött, őt másfél tized lemaradással követte Verstappen. A 3-4. helyen a két Mercedes végzett, a Ferrarikat pedig még Norris is megverte.

Az edzés középső szakaszában történt egy érdekes jelenet. Az egyik rázókövön megsérült Gasly autójának egyik karosszériaeleme, ami defektet okozott, a pályára került törmelékek miatt pedig piros zászlókat mutattak be. Hamilton ennek ellenére Norrist és Magnussent is megelőzte, ami miatt utólag beidézték egy meghallgatásra. A büntetést végül megúszta a hétszeres világbajnok, mert a telemetriai adatok szerint nem volt elég ideje reagálni, túl későn jött a jelzést, az előzést már nem tudta elkerülni.

Időmérő edzés:

Meglehetősen nyugodt időmérőt teljesített a mezőny Abu Dhabiban, különösebb meglepetések nélkül. A Q1-ben a Red Bullok még magasabbra tették a lécet, csak ők tudtak bemenni 1:25 alá, a leggyorsabb viszont ezúttal már Verstappen volt. Remekül ment Vettel, aki a 6. helyre hozta be az Aston Martint, továbbjutott Mick Schumacher is, míg Alonso éppen csak továbbcsordogált a 15. helyen. Kiesett Magnussen, Gasly, Bottas, Albon és Latifi.

A Q2-ben nagyon szoros volt a mezőny, amit jól példáz, hogy a teljes mezőny egy másodpercen belül végzett. Az élen Pérez zárt, a Red Bullokat viszont elválasztotta egymástól a két Ferrari, a Mercedesek közé pedig Norris férkőzött be. Továbbjutott a másik McLarennel Ricciardo is, az élete utolsó F1-es időmérőjét teljesítő Vettel ugyancsak Q3-ba vitte az Aston Martint, illetve sikerült ez Oconnak is. Kiesett Alonso, Tsunoda, Schumacher, Stroll és Zhou.

A döntő felvonásban Verstappen robbantott és egyedüliként 1:24 alatt autózva megszerezte idei hetedik pole-pozícióját! A 2. helyért Pérez és Leclerc voltak csatában, végül négy századdal a mexikói bizonyult jobbnak, így biztosítva az első 1-2-t a Red Bull számára a 2018-as Mexikói Nagydíj óta. A 4. helyen Sainz végzett, míg a harmadik sorból a két Mercedes kezdhette a vasárnapi futamot. A top 6-hoz Norris tudott a legközelebb férkőzni, mögötte pedig Ocon–Vettel–Ricciardo sorrend alakult ki.

Futam:

Verstappen megtartotta vezetését a rajtot követően, megelőzve Pérezt, Leclerc-t, Hamiltont és Sainzot. A Ferrari spanyolja a 6-os kanyarban bebújt Hamilton mellé, a hétszeres világbajnok a bukótérbe kényszerült, átugratott a rázóköveken és a pályát levágva Sainz előtt maradt. Hamilton eleinte megtartotta pozícióját, később azonban utasították, hogy engedje előre Sainzot. Ezt meg is tette, majd egy körrel később, a DRS segítségével ismét elé került, de csak négy kör erejéig, amikor Sainz újfent visszaelőzött. A motorerő hiányára panaszkodó Hamilton mellett hamarosan Russell is elment.

Hamilton hasonló manőverrel maradt Sainz előtt, mint amit tavaly Verstappennel szemben mutatott be

Verstappen a 10. körre 2,7 másodperces előnnyel fordult Pérezhez képest, a Leclerc–Sainz páros pedig hasonló távolságra követte őket. A 15. körben Ocon volt az első a pontszerző helyekről, aki friss gumikért a boxba hajtott, majd egy körrel később Pérez, Russell és Norris következtek. A Mercedes hibázott a kiállásnál, Russellt kiengedték Norris újtába, a brit ezért kapott egy ötmásodperces időbüntetést. Pérez ugyancsak ráfázott, ő pont a Vettel–Alonso csata közepébe érkezett vissza a pályára, értékes másodperceket bukva a ferrarisokkal szemben.

Veszélyes kiengedés a Mercedesnél

Sainz a 18. körben állt ki, míg Versatappen a 20.-, Leclerc a 22. fordulóban érkezett. Ezzel visszaállt az eredeti sorrend, ami azt jelentette, hogy Leclerc-nek a pályán kellett megoldania Pérez megelőzését. Ezt végül a stratégák elintézték: a 34. körben a monacói azt az utasítást kapta, hogy az ellenkezőjét csinálja, amit Pérez. Ezzel beugratták a Red Bullt egy kerékcserébe, Pérez kiállt, Leclerc-nek pedig innentől egy feladata volt: beosztania a gumikat a táv végéig.

A Ferrari beugratta a Red Bullt

A 40. körben Sainz és Russell is kiállt másodszor is, mindketten Hamilton mögé tértek vissza a pályára, akit ekkorra megelőzött Pérez. A mexikóinak 13 köre maradt, hogy ledolgozza tízmásodperces hátrányát, amit el is kezdett, körönként 7-8 tizedet tudott faragni Leclerc-hez képest. A hátsóbb régiókban Schumacher ütközött Latifivel, ami miatt ő is büntetést kapott.

Schumacher alaposan elnézte ezt a manővert

Pérez végül akárhogy küzdött, nem tudott bekerülni Leclerc DRS-tartományába, talán egy-két kör hiányzott neki ehhez. Csakhogy közben véget ért a futam, amit Verstappen ellentmondást nem tűrően nyert meg, megszerezve idei tizenötödik futamgyőzelmét, míg Leclerc számára a 2. hely a világbajnoki ezüstérmet jelentette. Mögöttük Sainz és Russell értek célba, míg Hamilton négy körrel a vége előtt műszaki hiba miatt kiállt a versenyből.

Sebastian Vettel pályafutása utolsó Forma–1-es versenyén az egy pontot érő 10. helyen ért célba, míg a helyére szerződő Fernando Alonsónak ironikus módon műszaki hiba miatt ért véget idő előtt a futama.

A pontszerzők sorrendje

A világbajnokságok végeredménye

Címlapkép forrása: Oracle Red Bull Racing hivatalos Twitter oldala
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.